Skip to content

10 filmvrouwen

01/03/2012

Na  3 jaar en ruim 1000  films kan er een tussenbalans worden opgemaakt. Waar heeft de meeste ontknoping plaatsgevonden? Om het ruime cinemalandschap te vernauwen begin ik bij de categorie van de actrices. Daarvan zijn ook verreweg de meeste foto’s met Google Afbeeldingen van het internet te plukken. (Downloaden van afbeeldingen is voor mij ook een manier van fotograferen. Uit het ruime aanbod kies je het meest kenmerkende beeld met de grootste ontknopingsfactor. Bijna net zoals je met een camera rondloopt en uit  het grote aanbod het beste beeld vastlegt.) Natuurlijk zal ik mijn filmvrouwen nooit werkelijk kunnen fotograferen.  De belangrijkste eigenschap van een filmster is dat hij/zij onbereikbaar is, onbereikbaar blijft en alleen via het medium film tot mij komt. Die afstand zal voor mij als man bij de vrouwen het grootst zijn. Want ondanks een leven lang vol vrouwervaringen blijven ze toch meer op afstand dan de mannen. (Misschien omdat mijn werk toch altijd jammer genoeg voornamelijk een mannenwereld was.)

Het ontknopingsgevoel is moeilijk uit te leggen. Het is een moment waarin je zelf opgaat in het onderwerp. Vroeger heette dat wel eens een piekervaring waarin je jezelf ontstijgt en oplost in de waarneming. Het kan overal plaatsvinden en zal vooral onverwacht opkomen. Als je erop bent voorbereid, als je jezelf erop instelt gaat het waarschijnlijk niet gebeuren. (Proust constateerde al: Zijn vurige aandacht verdampte het weinige dat was op te vangen.) Dus gedurende een wandeling, in een museum, bij een muziekstuk, achter een boek of tijdens een film kan het zomaar opkomen. Je verliest  jezelf even en gaat op in het mooiste dat ooit is ondergaan.

David Thomson is natuurlijk de moderne meester van de levensbeschrijvingen binnen de filmwereld. In zijn New Biographical Dictionary of Film (1074 blz. met 2 kolommen)  ontbreken alleen nog de plaatjes om het tot een wereldwonder te verheffen. De laatste editie is van 2010. Gezien zijn leeftijd (1941) en het internet dat zulke naslagwerken overbodig maakt, zal het wel de laatste uitgave worden. Onvoorstelbaar hoe hij ieder persoon in een paar zinnen kan typeren.

Zijn voorganger was David Shipman met zijn driedelige The Great Movie Stars (1970/1972 / 1991).  Hij beperkt zich tot de Hollywood sterren en is uitgebreider in zijn citaten waar Thomson alleen zijn eigen impressies opschrijft. (Opnieuw heel uniek hoe sinds een jaar deze niet meer nieuw te kopen uitgaven via toeleveranciers van Amazon.co.uk toch en ook nog spotgoedkoop kunt aanschaffen.)

Naast het onverwacht optredende ontknopingsmoment zijn er nog andere eigenschappen die mijn filmvrouwen gemeen hebben:

  • Ze kunnen alleen op hun persoonlijkheid een film dragen, kunnen dus ook matige films voor mij interessant maken.
  • Ze zijn autonoom, houden het heft in handen en laten zich weinig inperken door de andere personages.
  • Ze zijn nooit te doorgronden en slechts gedeeltelijk te beschouwen, bij iedere beschouwing wordt een nieuw  facet van hun mysterie duidelijk.
  • Ze hebben in een aanzienlijk aantal films en in verschillende karakters gespeeld waarvan ik een klein tiental heb gezien.

___________________________________________________________________________________________

Marlene Dietrich (1901-1992)

Het is een raadsel hoe een vrouw met gemiddelde schoonheid en weinig acteer- en zangtalent kan uitgroeien tot een levende legende. Geen van haar films werd een groot kassucces.  Je begrijpt niet hoe ze met haar ongeïnteresseerde poses het beeld zo kan beheersen. Na de van 7 films  onder regie van Josef von Sternberg werd ze bijna een karikatuur van zichzelf. Ook haar offscreen biseksuele affaires spreken tot de verbeelding : Josef von Sternberg, Gary Cooper, Maurice Chevalier, John Gilbert, Mercedes de Acosta, Erich Maria Remarque, Jean Gabin, John Wayne, Ernest Hemingway, generaals Patton & Garvin, Yul Brynner, Frank Sinatra, Eddy Fisher, Burt Bacharach.
https://erikgveld.wordpress.com/2011/05/08/donald-spoto-%E2%80%93-blue-angel-%E2%80%93-the-life-of-marlene-dietrich/

1930 – Morocco – Josef von Sternberg
1939 – Destry rides again – George Marshall
1948 – A foreign Affair – Billy Wilder
1958 – Touch of Evil – Orson Welles

____________________________________________________________________________________________

Ginger Rogers (1911-1995)

Zoveel meer dan de stoere danspartner waarmee Fred Astaire in 9 films zo mooi ruzie kon maken. Zij gaf aan Fred zijn sexappeal en was zelf aantrekkelijk, sexy, komisch, brutaal en bitcherig. Een mulitalent, ze kon acteren, zingen en dansen. Maar had bovenal van die expressieve ogen die je met priemende interesse konden aankijken.

1936 – Swing Time – George Stevens
1942 – The major and the minor – Billy Wilder
1952 – Monkey Business –  Howard Hawks

_________________________________________________________________________________________

Deborah Kerr (1921 – 2007)

Een stil water met hele diepe gronden. Ze speelt alles met een discretie en een inwendig vuur dat veel te raden overlaat. Ze lijkt wel weggelopen uit een schilderij van Botticelli. Van non via schooljuf tot overspelige echtgenote.  Het kost zeker 5 films om de diepte van haar talent te bevatten. En na iedere rol stijgt ze in aanzien.

1943 – The life and death of Colinel Blimp – Michael Powell
1946 – Black Narcissus – Michael Powell
1951 – Quo vadis – Melvyn LeRoy
1953 – From here to eternity – Fred Zinnemann
1957- An affair to remember 1957 – Leo McCarey
1961 – The innocents – Jack Clayton

___________________________________________________________________________________________

Elizabeth Taylor (1932 – 2011)

Haar naam is bijna een synoniem  voor schoonheid en schandaal. Haar acteren is volkomen naturel. Als de camera draaide kwam ze tot leven en leek het alsof ze een innerlijke schakelaar omzette. Een natuurtalent dat daardoor nooit als actrice serieus is genomen. Haar betoverende uiterlijk leidde misschien te veel af. Vooral op jonge leeftijd oogverblindend, haar beeld brandt zich in op je netvlies. De ogen kijken je daarbij volkomen leeg en open aan. Alsof je zo haar binnenste betreedt en daar een veelzeggende en gevaarlijke leegte vindt die je schaamteloos zal verslinden.
https://erikgveld.wordpress.com/2011/05/08/donald-spoto-elizabeth-taylor/

1951 – A place in the sun – George Stevens
1956 – Giant – George Stevens
1966 – Who’s afraid of Virginia Woolf – Mike Nichols

______________________________________________________________________________________

Jane Fonda (1937)


Parmantig, eigenwijs en begaan is ze de perfecte volhouder. Haar wakkere onderzoekend ogen, de expliciete dictie en zwoele lage stem zij daarbij haar attributen. Zo nodig kan ze ook erg sexy zijn. Alleen wel jammer dat iedereen bij haar naam meteen aan Barbarella denkt. Haar status zal voor mij nog wel stijgen als Klute en They shoot horses don’t they eindelijk eens netjes uitgegeven gaan worden.

1978 – Comes a horseman  – Alan Pakula
1978 – Coming Home – Hal Ashby
1990 – Stanley & Iris – Martin Ritt

_______________________________________________________________________________

Debra Winger (1955)

Een sterke vrouw van vlees en bloed. Begripvol, vastbesloten, slim, grappig, stoer en toch erg kwetsbaar. Voornamelijk met haar ogen drukt ze al die emoties uit en blijft daarbij ook nog het meisje van de buren. Met haar raspende hese stem en de diepe keellach blijft ze heerlijk in haar vel zitten.

1980 – Urban Cowboy – James Bridges
1982 – Officer and a gentleman – Taylor Hackford
1982-  E.T. – Steven Spielberg- De stem van E.T.
1983 – Terms of Endearment – James Brooks
1990 – The Sheltering Sky – Bernardo Bertolucci
1990 – Everybody wins – Karel Reisz

__________________________________________________________________________________________

Michelle Pfeiffer (1958)

De verbeterde Grace Kelly met een grotere diepgang en meer humor. Een combinatie van Vinexwijk  huisvrouw en luxe callgirl. Ze kan de  glamour een kwetsbare kant geven. Haar ogen variëren van een levenslustig  stralen tot volledig leegte.

1989 – The fabulous Baker Boys – Steve Kloves
1995 – Dangerous minds – John N. Smith
2001 – I am Sam – Jessie Nelson

_____________________________________________________________________________________

Nicole Kidman (1967)

De laatste grote filmster. Liefde op het eerste gezicht: je weet dat je volkomen weerloos zou zijn als ze iets van je wil. En je begrijpt helemaal niet hoe het proces werkt. Groot gelijk dat ze Tom Cruise achter zich heeft gelaten.

1989 – Dead Calm – Philip Noyce
1996 – Portrait of a lady – Jane Campion
1995 – To die for – Gus van Sant
1999 – Eyes Wide Shut – Stanley Kubrick
2003 – Cold Mountain – Anthony Minghella

__________________________________________________________________________________________

Milla Jovovich (1975)

De moderne sterke vrouw die zonder probleem kan variëren van supermodel tot mannetjesputter. Vooral erg fotogeniek en stoer. Heeft echter nooit de kans gehad in kwaliteitsfilms van grote regisseurs.  Hét voorbeeld van de eigenschap dat een filmvrouw voor mij iedere film interessant kan maken. Ze wordt zelfs niet genoemd door David Thomson.

1996 – The fifth element – Luc Besson
2000 – The Claim – Michael Winterbottom
2002 – 2012 – Resident Evil serie

____________________________________________________________________________________________

Natalie Portman – 1981

Een verbeterde uitgave van Audrey Hepburn. Ze  geeft een tragische diepte mee aan het guitige meisje dat ze ogenschijnlijk lijkt te zijn. Maak me wel zorgen dat het voor haar niet allemaal te veel wordt en te snel gaat.

1994 – Leon – Luc Besson (in het engels: The Professional)
2004 – Closer – Mike Nichols
2010 – Black Swann – Darren Aronofski

___________________________________________________________________________________________

The ones that got away:

Gwyneth Paltrow, Audrey Hepburn, Carole Lombard, Grace Kelly, Marilyn Monroe, Meryl Streep, Cher, Claudia Cardinale, Monica Bellucci, Gemma Arterton, Halle Berry, Louise Brooks, Jennifer Connolly, Angie Dickinson, Shirley Maclaine, Lana Turner, Naomi Watts, Monica Vitti, Rachel Weisz, Ellen Page, Katharine Hepburn.

____________________________________________________________________________________________

Als een godin daalt ze  neer op aarde.

Advertenties

From → film

Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: