Skip to content

10 filmmannen

05/03/2012

Na de filmvrouwen komen natuurlijk de filmmannen aan de beurt. Duidelijk is dat ik meteen meer relatie voel met mijn onderwerpen. De verschillen en overeenkomsten zijn veel beter te onderscheiden dan bij de vrouwen. Ik betreed een bekendere wereld met scherper waarneembare bijzonderheden. Maar gelukkig blijft er als je vervolgens doordenkt toch voldoende ontknopingsmysterie over. Want het mysterie blijft ook bij de mannen de bepalende factor bij het beoordelen van wie een filmman kan worden. Het draait altijd om de zaken die niet worden begrepen. Daar ligt de uitdaging van het leven.

De filmmannen (hierna achtereenvolgens besproken op geboortedatum) hebben andere kwaliteiten dan de filmvrouwen.

  • Hun uiterlijk is minder bepalend, om de schoonheid van een man te bepalen verplaats ik me vaak in het vrouwenperspectief.
  • Ze zijn te doorgronden en hun reacties zijn begrijpbaar.
  • Ze hebben een gevoelige kant.
  • Ze staan over het algemeen aan de goede kant, zo niet dan zijn ze invoelbaar aan lager wal geraakt.
  • Ze hebben in minimaal 10 films gespeeld.

__________________________________________________________________________________________

Buster Keaton 1895-1966.


Slim, stoicijns en zwijgzaam blijft hij plichtsgetrouw op koers naar zijn doel.  Zijn filmpersonage is het tragische voorbeeld dat een goede voorbereiding niet alles is en dat een beetje geluk ook nodig is. Een mannetjesputter die tevens de regisseur van zijn films was.
Zijn lach impliceerde dat er niet veel te lachen viel. Zijn stenen gezicht voorkwam dat hij huilde. Hij overstijgt het komische naar het heroïsche.
1925 – Go West – Buster Keaton
1926 – The general – Buster Keaton
1928 – Steamboat Bill jr.- Buster Keaton
___________________________________________________________________________________________

Clark Gable 1901-1960.


De ladykiller pur sang die de stoerheid tot norm stelde. Windt de vrouwen zelfverzekerd om zijn vinger en laat alle zorgen van zijn gespierde rug afglijden. De glimlach wijkt nooit van zijn lippen en is niet vrijblijvend maar wordt ondersteund door een dreigende kracht. Hij houdt zich wel aan zijn principes. Zou best wel eens een eerdere versie van George Clooney kunnen zijn.
Pauline Keal vat hem goed samen: With Gable, sex is inevitable. His unspoken question was: “Well, sister, what do you say?”

1934 – It happened one night – Frank Capra
1939 – Gone with the wind – Victor Fleming
1960 – The misfits – John Huston

___________________________________________________________________________________________

Henry Fonda 1905 – 1982.


Gearticuleerd, verlegen en vol goede bedoelingen kunnen zijn grote heldere ogen maar niet inzien welk kwaad er in de wereld bestaat. Loopt met zijn lange benen onhandig als eenling door zijn films. Gelukkig voor hem is wel dat de vrouwen geïnteresseerd in hem zijn. Lijkt mij ook de beste huisman. (Wat in het werkelijke leven niet het geval was, Zijn dochter Jane heeft geleden onder zijn heerschappij)
1940 – Grapes of wrath – John Ford
1941 – The lady Eve – Preston Sturges
1956 – War and Peace – King Vidor
1957 – Twelve angry man – Sidney Lumet
1969 – Once upon a time in the west – Serge Leone
1981 – On golden pond – Mark Rydell
____________________________________________________________________________________________

Orson Welles 1915 – 1985.


Onpeilbaar genie met onheilspellende diepgang gekoppeld aan een schaamteloze barokke presentatie. Van een volwassen jongen tot een omvangrijke oudere. Hij rent met weinig geduld voor de kijker door zijn films. Is zijn tijd altijd te ver vooruit en heeft veel te grote plannen. Is een beetje de Richard Wagner van de filmwereld.
David Thomson schreef: He inhaled legend and changed our air. It is the greatest career in film, the most tragic, and the one with the most warnings to the rest of us.
1941 – Citizen Kane – Orson Welles
1949 – The third man – Carol Reed
1958 – Touch of evil – Orson Welles

_____________________________________________________________________________________________

Marlon Brando 1924-2004


Prototype van een method acteur. Hij speelde niet een rol maar veranderde zijn karakter tot aan de lichaamstaal aan toe. Heeft zoveel fysieke uitstraling dat het oncontroleerbaar is. Het is heel moeilijk om al zijn zijn facetten in een keer te aanschouwen. Buiten beeld misschien nog grootser (en onvoorspelbaarder) dan op het doek. De grootste acteur aller tijden.

1951 – A streetcar named desire – Elia Kazan
1954 – On the waterfront – Elia Kazan
1966 – The chase – Arthur Penn
1971 – The godfather 1 – Francis Ford Coppola
1972 – Last tango in Paris – Bernardo Bertolucci

___________________________________________________________________________________________

Lee Marvin 1924-1987


De man die het filmkwaad heeft vastgesteld. Gemener kunnen ze niet worden. Gelukkig kan hij er wel de humor van inzien. Knap dat hij niet doorslaat naar onredelijk kwaad. Was ook heel opvallend in komische films en zelfs musicals.
John Boorman: The profound unease we feel indentifying with an evil character in a movie is the recognition that we may be capable of such evil. Marvin had such a way of looking when blank hostility faded into hopeless desire. 

1962 – The man who shot Liberty Valance – John Ford
1965 – Cat Ballou – Elliot Silverstein
1967 – Point Blank – John Boorman

__________________________________________________________________________________________

Jack Nicholson 1937


De tovenaar die zijn geheimen nooit prijs geeft. Lijkt eenduidig maar is tegelijkertijd heel divers. Ogenschijnlijk speelt hij steeds dezelfde rol maar als je zijn loopbaan in foto’s aanschouwt ontdek je hoe kneedbaar zijn gelaatstrekken zijn. Hoe divers de nuances van zijn spel zijn.

1970 – Five easy pieces – Bob Rafelson
1975 – One flew over the cuckoo’s nest – Milos Forman
1983 – Terms of endearment – James Brooks
1997 – As good as it gets – James Brooks
2000 – The pledge – Sean Penn

________________________________________________________________________________________________________

Daniel Day-Lewis 1958

De aristocraat onder de acteurs die vooral ingetogen zijn karakters neerzet. Praat nog zachter dan Brando. Overtuigt door zijn zorgvuldige rolkeuze en grondige voorbereiding. Zal nooit een buiging maken voor de massa. Hij waarborgt altijd zijn kwaliteit en zal nooit in een simpele publieksfilm spelen.
1986 – A room with a view – James Ivory
1988 – The unbearable lightness of being – Philip Kaufman
1992 – Last of the Mohicans – Michael Mann
2007 – There Will Be blood – Paul Thomas Anderson

_________________________________________________________________________________________________________

Sean Penn 1960


Momenteel de acteur met het grootste bereik. Ogenschijnlijk een bad boy maar in werkelijkheid de idealist. Kan de meest uiteenlopende types spelen. Hijzelf geniet dan nog het meest van de variatie. Moeiteloos verandert hij van serial killer, via homo naar geestelijk beperkte vader. Heeft ook als regisseur indrukwekkende en serieuze films gemaakt.

1995 – Dead man walking – Tim Robbins
1997 – U turn – Oliver Stone
1997 – The game – David Fincher
2001 – I am Sam – Jessie Nelson
2003 – Mystic River – Clint Eastwood
2008 – Milk – Gus van Sant

___________________________________________________________________________________________

Joaquin Phoenix – 1984

De mannelijke reïncarnatie van Deborah Kerr die continu met zijn getroubleerde blik op de rand van de vulkaan balanceert. Kan met de jaren alleen maar beter worden. Hij roept bij mij het gevoel op dat hij waarschijnlijk nooit gelukkig zal worden. Is daardoor ook wel de mannelijke evenknie van Nathalie Portman. Wordt vreemd genoeg niet genoemd door David Thomson.

1997 – To die for – Gus van Sant
2005 – Walk the line – James Mangold
2008 – Two Lovers – James Gray

____________________________________________________________________________________________

The ones that got away:
Dennis Quaid, George Clooney, Clive Owen, Burt Lancaster, James Stewart, Ewan McGregor, Casey Afflick, Montgomery Clift, James Dean, Jude Law, Viggo Mortensen, Gregory Peck, Peter O”Toole.

Advertisements

From → film

One Comment

Trackbacks & Pingbacks

  1. Orson Welles « Ontknoping

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: