Skip to content

Léon Frédéric (1856-1940)

16/04/2014

Het Koninklijke Museum voor Schone Kunsten in Brussel profiteert met zijn lichthappende kelderverdiepingen ten volle van de heuvel die de Kunstberg heet. Als ik me het nog goed herinner gingen voorheen de schilderijen chronologisch tot wel -6 de diepte in. Ik weet niet meer of ik toen al aandacht voor de oude meesters had.

Het was één groot museum en men vond blijkbaar dat er teveel kunst achter het entreeticket zat. De collectie is nu verdeeld over 4 afzonderlijke musea. Alleen de Oude Meesters zijn volgens Michelin al het doel van een reis waard. Dat komt natuurlijke vanwege de Vlaamse Primitieven. Die vallen nu een beetje tegen vanwege mijn te hooggestemde verwachting. Wel heel veel (7x) Rogier van de Weyden maar in een te bescheiden afmeting om na zijn Kruisafneming in het Prado extase op te wekken.

Naast het Old Masters Museum, het Modern Museum en het Magritte Museum  is er nu ook het pas geopende Fin-de-Siècle Museum. Mijn tweede favoriete kunstperiode (1868 – 1914) bevindt zich nu diep onder grond. De reisgids is nog niet op de hoogte van dit nieuwe museum maar zal het vast een hoge classificering gaan geven. Veel oude bekenden hangen hier in grotere aantallen dan in hun eigen musea. België blijkt in deze deze periode toonzettend te zijn geweest. Mijn persoonlijke favorieten Rops, Khnopff, van Rijsselberghe en in mindere mate Ensor zijn opnieuw prachtig. Toch vallen ze allemaal in het niet bij Léon Frédéric die de grootste doeken schilderde.

20140412E-1150

De Krijtverkopers uit 1883 is een naturalistisch triptiek dat  indringend de sociaal economische werkelijkheid van zijn tijd uitbeeldt. Het zou een illustratie uit een roman van Emile Zola kunnen zijn. Als rechtgeaard sociaal democraat kan ik veel voldoening halen uit het aan de kaak stellen van misstanden ten  gevolge van het liberaal kapitalisme. Twee jaar later schildert hij De leeftijden van de Arbeider. Het hangt jammer genoeg niet in Brussel maar in Musée d’Orsay.

Frédéric, Leon _Les_âges_de_l'ouvrier

Léon Frédéric (1856 – 1940) raakte in het begin van zijn leven dankzij het werk van Jules Bastien-Lapage onder invloed van het naturalisme. Beide triptieken schilderde hij voor zijn 30ste levensjaar. Later komt hij onder invloed van Jean Delville tot een meer symbolische stijl. Daar hangt in Brussel ook een mooi  voorbeeld van. Het heet De Beek en is tussen 1880/1890 geschilderd. 

20140412E-1186

Frédéric vindt  in het veelluik de perfecte mogelijkheid om de grote vraagstukken van zijn tijd te verbeelden. Hij heeft er 60 geschilderd en was reeds tijdens zijn leven een succesvol schilder. Toch blijkt zijn bekendheid zich te beperken tot zijn vaderland België. Het Franse artikel van Wikipedia is korter dan het Nederlandse. In de Engelse Wikipedia krijgt hij slechts één biografische zin, in Google Art Project staat 1 schilderij en de Britannica wordt zelfs niet gehaald.

Maar hoe vertederend is zijn schildersoog. Nu noemt men dat misschien kitsch maar toentertijd was er niets mis mee.

De jongens

De jongens

De meisjes

De meisjes

De verloofden

De verloofden

De morgen

De morgen

Frederic, Leon 5

Middenpaneel van de Leeftijden van de Arbeider

De ouderen

De ouderen

????????????????????????????????????????????????

Het begrafenismaal

 

Advertisements

From → kunst

Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: