Skip to content

F 22 Raptor

02/10/2014

1    f22-raptor-217333

De spannendste blogs ontstaan spontaan en onverwacht. Door een toeval opent zich een nieuwe wereld die met interesse betreden kan worden. De Amerikanen bombarderen Syrië onder meer met de F22 meldt de Volkskrant. Het vliegtuig voert zijn eerste gevechtsmissies uit en is daarmee State of the Art.
Nederland vliegt in Irak met de oude F16 en gaat deze vervangen door de F35 – JSF. Zoals de Nederlandse koopman betaamt kiest hij voor een betaalbaar stealth vliegtuig voor de 21ste eeuw. In het JSF programma leidt 1 ontwerp tot de bouw van 3 verschillende typen toestellen. Een conventioneel luchtmacht vliegtuig, een type dat verticaal stijgt&landt en tot slot een toestel voor de vliegdekschepen. De prijs is onzeker maar is ondertussen (vanaf de instapprijs van € 30 miljoen) gestegen tot  € 70 miljoen per stuk.

De Lockheed Martin F-22 Raptor valt met zijn prijs van $ 150 miljoen in een compleet ander segment. De toegepaste techniek is nog zo geheim dat hij zelfs niet aan Israël of Zuid Korea mag worden verkocht. Het is het duurste gevechtsvliegtuig ter wereld. Alleen de B-2 Spirit stealth bommenwerper van Northrop is met zijn $2.200 miljoen aanzienlijk duurder. Die belachelijk hoge prijs komt doordat de ontwikkelkosten op het kleine aantal van 21 geproduceerde toestellen drukken. De prijs van de F22 valt weer mee als je hem vergelijkt met de grote personentoestellen. Een Boeing 747 kost tussen de $ 170 en 190 miljoen en een Airbus A380 (800 personen) komt uit op €230 miljoen.

3   F-22_4018

De F22 heeft als bijnaam Raptor. Alle Amerikaanse fighters zijn genoemd naar vogels en men koos nu voor de de algemene naam roofvogel. Ook is het een afkorting van de Velociraptor. De vleesetende dinosaurus die op een vogel lijkt en vooral bekend is door zijn angstaanjagende optreden in de speelfilm Jurassic Park (Steven Spielberg 1993) waar hij Laura Dern belaagt. De F22 wordt in delen door 3 verschillende firma’s geproduceerd: Lockheed-Martin is de hoofdaannemer en verantwoordelijk voor de constructie, een deel van de romp, de wapensystemen en de assemblage. Boeing produceert de vleugels, de brandstofvoorziening, de integratie van de Avionica, de Aeronautics (=airodynamica en navigatie) en de training. Pratt & Whitney levert de F119-PW-100 turbine motoren.

De F-22 ontwikkeling startte in de jaren 80 met een air-to-air gevechtsvliegtuig dat bestemd was voor de dominantie van het luchtruim. Die rol werd vanwege verminderde dreiging uitgebreid tot een multi-missie toestel dat ook grondaanvallen met slimme precisie-munitie kan uitvoeren. Electronische oorlogsvoering is mogelijk doordat het toestel radiosignalen van de vijand  uitschakelt en tevens met signals intelligence informatie van de vijand verzameld. De eerste testvlucht van een F-22 vond plaats in 1997. De bouw begon in 2005 en er zijn inclusief de 8 testtoestellen totaal 195 fighters gebouwd. Door het ontbreken van concurrerende  vijandelijke bouwprogramma’s en de komst van de goedkopere en veelzijdige F35 is de productie gestopt. De F22 is momenteel het beste gevechtsvliegtuig ooit gebouwd. Maar er komen concurrenten aan die bij overeenkomstige specificaties het in prijs winnen. Rusland is in de prototype fase met de 5de generatie fighter Sukhoi T50. Hij wordt met financiële steun van India ontwikkeld en de export productie start in 2020. Hij lijkt erg op de F22 en vooral de prijs van $50 miljoen is zijn sterke punt. Want 3 toestellen voor de prijs van 1 geeft aanzienlijke uitbreiding van de gevechtskracht.

F22 1280px-Lockheed_Martin_F-22A_Raptor_JSOH

De F22  behoort tot de 5de generatie gevechtsvliegtuigen. Het ontwerp is gebaseerd op de volgende uitgangspunten:

  1. De mogelijkheid tot supercruise waarbij met last gevlogen kan worden op supersonische snelheden (>1200 km/u: de geluidssnelheid)  zonder gebruik te maken van na-verbranding (=extra ontsteking van de uitlaatgassen). De kruissnelheid in supercruise is 2000 km /uur en met 2 externe brandstoftanks wordt het vliegbereik 3000 km. Supercruising is alleen mogelijk bij geringe luchtweerstand. Dat is de reden waarom de wapenlast intern wordt opgeborgen. Omdat de motor moet functioneren bij extreem hoge temperaturen is hij gemaakt van titanium.  
  2. Als air-to-air fighter dient het toestel extreem wendbaar te zijn. Dit lukt door het toepassen van stuwstraalbesturing op de uitlaten. Het is een toevoeging op de conventionele besturing.
  3. De stealth eigenschappen behoren tot de 4de generatie. Bij een snelheid > 1500 km/u is het toestel onzichtbaar op de radar. Dit wordt bereikt door de huid te maken van composiet materialen die de vijandelijke radarstralen absorberen. Door  de extreme vliegsnelheden wordt de reactietijd van de tegenstander verkleind.  De infrarooddetectie van de warmtebron wordt voorkomen door de supercruise zonder na-verbranding en vanwege de interne ontbrandingsbronnen. Visuele detectie en akoestische detectie wordt voorkomen door het vliegen op grote hoogte (20 km). Vooral deze stealth technieken zijn geheim en zorgen voor het exportverbod op de F22.
  4. Toepassing van geïntegreerde Avionica (aviatiek en elektronica) waarbij naast de vluchtinstrumenten talloze geïntegreerde systemen draaien zoals radar-, infrarood- en optische sensoren, vuurleidings-, zelfbeschermings-, identificatie-, navigatie-, communicatie- en commandosystemen. Allen bedienbaar vanaf head-up displays in de cockpit. Het lijkt me bijna onmogelijk dat alles probleemloos met elkaar communiceert en blijft functioneren zonder foutmeldingen.
  5. De wens van onderhoudsvriendelijkheid hield in dat het routine onderhoud van de Pratt & Whitney F119-PW-100 motoren met slechts 6 commercieel verkrijgbare gereedschappen uitgevoerd wordt. Klinkt mooi maar de werkelijkheid geeft een inkijkje in de ingewikkeldheid van de techniek.  Per vlieguur is 12 uur onderhoud nodig waarvan 1/3 wordt gebruikt voor herstel van de stealth huid. De tijd tussen 2 onderhoudsperioden is slechts 3,2 vlieguur en na 300 vlieguren gaat het vliegtuig een maand de loods in voor uitgebreider onderhoud.  In 2013 kwamen de kosten per vlieguur op $ 70.000, dit is 3 x zoveel als de F-16.

aircraft-4255-2831-wallpaper

Naast een enkelvoudige boordbewapening die bestaat uit een M61 Vulcan 6 loops 20 mm Gatlingkanon in de vleugel kunnen de volgende raketten/bommen meegenomen worden:

2 stuks AIM-9 Sidewinder raketten.
Een air-to-air supersonische doelzoekende  raket die zijn doelwit vindt met behulp van de door dat doel uitgestraalde warmte. De raket richt zichzelf en geeft, als hij een doel heeft gevonden, een melding aan de piloot die op de vuurknop kan drukken. Bereik: 20 km, snelheid: 3000 km/u en prijs per stuk: $ 85.000,-.

6 stuks AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium Range Air-to-Air Missile).
Een air-to-air middellange afstandsraket  die de laatste 20 km km zijn doel met eigen radar volgt.  Bereik: 75 km, snelheid: 5000 km /u, kosten: $ 350.000,-.

Luchtgevechten worden alleen nog in films uitgevochten.  De krachtsverschillen in de laatste militaire acties zijn zo ongelijkwaardig dat gevechtsvliegtuigen hoofdzakelijk voor air-to-ground  acties worden ingezet. In dat geval worden 4 AIM-120 vervangen door:

2 stuks 1000 ponds JDAM (Joint Direct Attack Munition) ;
Een GPS gestuurde bom die op grote hoogte afgegooid kan worden. De coördinaten worden van te voren ingevoerd en de bom komt ongeacht het weer met een nauwkeurigheid van 3 meter van het doel terecht. Het bereik is 20 km en de prijs $ 40.000,-

8 stuks 250 ponds SDB (Small Diameter Bomb)
Pas leverbaar zijn vanaf 2014. In aanvulling op de GPS sturing zijn ze voorzien van een 3-voudig geleidesysteem op basis van radar, infrarood en laser. Het bereik is 70 km en de prijs $ 40.000,- .

 

1   F-22  A_Raptor_in_column_flight_-_(Noise_reduced)

military-1920-1080-wallpaper

4    F22 1280px-Raptor-ElmendorfAFB-2009

f22_raptor_inverted_42141

 

 

 

 

 

 

Advertisements

From → design

One Comment
  1. mr. Wok permalink

    De Russische T50 is veel beter, als ik de koning was, kocht ik 150 stuks van die T 50 op.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: