Skip to content

Hallelujah

19/11/2014

 

 

Verandering van omgeving kan soms voor een verrassende ontknoping zorgen. 20 Jaar na kennismaking ontdek ik in Istanbul pas de ware betekenis van het liedje Hallelujah. Dat gebeurde in het Istanbul Modern bij de tijdelijke expositie over Visual Arts and Music in Turkey. Zoals overal ter wereld neemt de videokunst een grote plaats in. Ferhat Özgür (1965) toont er zijn video I can Sing uit 2008 die in 2012 zelfs het MoMa in New York haalde. Een Anatoolse vrouw staat voor de uit de grond gestampte nieuwbouw van Ankara. Met de zangstem van Jeff Buckley playbackt ze het liedje Hallelujah . De kunstenaar drukt daarmee de spagaat van het huidige Turkije uit dat worstelt tussen de Islam en haar westerse cultuurwaarden uit het recente verleden. De zangeres lijkt een hymne te zingen en het is niet duidelijk welke hogere waarde ze aanspreekt.

Het oorspronkelijke liedje is van Leonard Cohen en omdat de ondertiteling in beeld komt kan ik de betekenis voor het eerst volgen. Ik dacht altijd aan een bijbels thema en vind nu pas het tedere liefdeslied. Het woord ‘Hallelujah’ is Hebreeuws voor Prijs God.

I’ve heard there was a secret chord
That David played, and it pleased the Lord
But you don’t really care for music, do you?
It goes like this
The fourth, the fifth
The minor fall, the major lift
The baffled king composing Hallelujah
Your faith was strong but you needed proof
You saw her bathing on the roof
Her beauty in the moonlight overthrew you
She tied you to a kitchen chair
She broke your throne, and she cut your hair
And from your lips she drew the Hallelujah
Baby I have been here before
I know this room, I’ve walked this floor
I used to live alone before I knew you.
I’ve seen your flag on the marble arch
Love is not a victory march
It’s a cold and it’s a broken Hallelujah
There was a time when you let me know
What’s really going on below
But now you never show it to me, do you?
And remember when I moved in you
The holy dove was moving too
And every breath we drew was Hallelujah
Maybe there’s a God above
But all I’ve ever learned from love
Was how to shoot at someone who outdrew you
It’s not a cry you can hear at night
It’s not somebody who has seen the light
It’s a cold and it’s a broken Hallelujah
You say I took the name in vain
I don’t even know the name
But if I did, well, really, what’s it to you?
There’s a blaze of light in every word
It doesn’t matter which you heard
The holy or the broken Hallelujah
I did my best, it wasn’t much
I couldn’t feel, so I tried to touch
I’ve told the truth, I didn’t come to fool you
And even though it all went wrong
I’ll stand before the Lord of Song
With nothing on my tongue but Hallelujah
buckley-jeff-4fe185b890a5cJeff Buckley (1966-1967) is in eerste instantie bekend geworden als de zoon van folk/jazz zanger Tim Buckley. Maar die rollen werden in 1994 met zijn eerste elpee Grace meteen omgedraaid. De recensies waren beter dan de verkopen en zijn grote doorbraak moest 3 jaar later komen met de 2de elpee. Er was voldoende nieuw materiaal voorhanden maar de opnames verliepen stroef. Na een korte onderbreking wilde hij een nieuwe start maken en liet de band overkomen naar de studio in Memphis. Vlak voor de opnamen nam hij nog een duik in de Wolf River Marina en was voorgoed verdwenen. Zijn lichaam werd pas een week later gevonden. De doodsoorzaak was onduidelijk. Alhoewel zijn lichaam vrij van drugs was laat de kanttekening manisch depressief veel in het ongewisse. De uitvoering op youtube is niet de originele van het album Grace maar komt voldoende in de richting. Hij heeft een geheel eigen gevoel aan het liedje van Leonard Cohen meegegeven. Zijn stem heeft een melancholieke glorie en zijn Telecaster wordt door God bespeeld.

 

Cohen, Leonard

Hallelujah is in 1984 geschreven door de Canadese zanger Leonard Cohen (1934). In de jaren ’60 is hij met zijn liedjes over love en hate de sombere evenknie van Bob Dylan. Hij begint in 1967 met de elpee Sons of Leonard Cohen als singersongwriter die met een zware nasale stem meer citeert dan zingt. Geleidelijk aan ontwikkelt hij zich tot een ladies man. Na een elpee met Phil Spector neemt zijn populariteit eind jaren 70 af. Dankzij Nick Cave krijgt hij aan het eind van de eeuw een comeback en recent speelt hij op 80 jarige leeftijd voor uitverkochte zalen. Ik ken hem alleen van zijn beginperiode en heb zelfs 2 elpees gekocht. Bij beluistering begrijp ik waarom ik nooit echt ben aangehaakt. Zelfs met de steun van Phil Spector kon hij zijn droefgeestigheid niet kwijtraken. Zijn wederopstanding is mij dan ook volledig ontgaan. Voor mij speelt hij slechts de rol van de ultieme ladiesman waar veel vrouwen blijkbaar gevoelig voor zijn.

 

Advertisements

From → muziek

Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: