Skip to content

Fred Astaire en Ginger Rogers – deel 2

15/03/2015

RKO

De Astaire & Rogers films zijn een product van de gouden periode van Hollywood. In de jaren 30 van de vorige eeuw waren de studio’s heer en meester in de filmwereld. De acteurs en technici werkten exclusief voor een studio en waren gewoon in loondienst. Bij uitzondering werd er wel eens een acteur voor een specifieke film aan een andere studio uitgeleend. De grote 5 waren Fox, MGM, United Artists, Paramount en Warner Brothers. Daarnaast waren een paar kleinere maatschappijen in opkomst en ondergang: Colombia, Universal en RKO Radio Pictures.  Warners had de gangsterfilms, Paramount de klasse, MGM betekende luxe en RKO bracht de artistieke films. RKO werkte met lagere budgetten en kon daardoor de regisseur meer vrijheid geven. Hun bescheiden succesverhaal begon toen David O. Selznick (van Gone with the wind) de leiding kreeg en in 1933 met King Kong geschiedenis schreef. Het maakte de weg vrij voor de Astaire & Rogers musicals. Zij waren gedegen geldmakers voor RKO tot Orson Welles in 1941 zijn debuut met Citizen Kane maakte. Het speelde maar net quitte maar zijn volgende film The Magnificent Ambersons was het begin van het einde. RKO’s zwanenzang bestond uit een 9-tal klassieke thrillers die vanwege het lage budget met beperkte middelen werden geproduceerd en daarmee het ‘film noir’ genre creëerden. In 1948 werd RKO gekocht door Howard Hughes en de studio ging ten onder als speelbal van zijn dagdromen.

Door die werknemers in loondienst had iedere studio een goed op elkaar ingespeeld produktieteam. Men kende elkaars kwaliteiten en dat leverde technische vooruitgang op met mooie resultaten. Het is eigenlijk onvoorstelbaar dat zo snel na de eerste geluidsfilm in 1927 de musical al zijn hoogtijdagen beleefde. Het lijkt wel alsof het medium film speciaal voor de musical is uitgevonden. Maar die musical werd ook mogelijk dankzij de nieuwe technieken. Door het beweegbaar maken van de camera kon men de dansscènes ten voeten uit én in één onafgebroken take filmen. Ze lijken daardoor geïmproviseerd maar zijn het resultaat van langdurig oefenen en herhaald opnemen. Astaire & Rogers verdienden met hun laatste films $ 150.000 per persoon. Voor Ginger was dat een behoorlijk bedrag omdat ze per jaar in 5 tot 8 films speelde. Het duurste onderdeel van de films waren echter de decors. Je ziet het er niet aan af dat ze in zwart-wit zijn uitgevoerd. Een groot voordeel voor de cameraman want hij weet exact hoe het beeld er op de film uit zal zien.

Bijrollen rogers-and-fred-astaire-theredlist

Dankzij het Hollywood systeem zie je ook in de bijrollen regelmatig dezelfde acteurs. Ze maken de de Astaire & Rogers musicals tot zoveel meer dan alleen maar zang en dans films. Op de foto uit Top Hat (1935) staan de belangrijksten bij elkaar. Vanaf links beginnen we met Edward Everett Horton die altijd een mooie stroeve burgerman op leeftijd speelt. Daarnaast de door het leven gevormde cynische Helen Broderick. Eric Blore is perfect als de butler die ongemerkt toch zijn eigen mening ventileert en helemaal rechts staat Erik Rhodes als cliché van de latin lover.
Naast dit terugkerende ensemble zijn er ook acteurs die met slechts 1 film de show stelen. Alice Brady speelt in The gay divorcee de heerlijk domme wereldse tante van Ginger en kopieert daarmee haar rol uit My Man Godfrey (Gregory La Cava – 1935 – leukste film ooit). Onophoudelijk debiteert ze filosofische platitudes: You know, you’re beginning to fascinate me, and I resent that in any man. Haar mannelijke tegenpool is de lijzige Victor Moore die in Swing Time Fred voortdurend behulpzaam tegenwerkt. (Eigenlijk moet ik hem nog eens met Marilyn Monroe bekijken in The seven year itch.)

Voor de muziek werd soms naast de studio arrangeur Max Steiner externe creativiteit ingehuurd. Dat waren niet de minsten: George en Ira Gershwin, Irving Berlin, Jerome Kern/Dorothy Fields. Max Steiner knoopte vervolgens de losse eindjes aan elkaar. De liedjes werden dus speciaal voor Fred of Ginger geschreven. Zo kregen ze de primeur van They can’t take that away from me, Night and Day, Let’s call the whole thing of, Smoke gets in your eyes en Nice work if you can get it. Maar als je de films vaker bekijkt worden alle liedjes automatisch klassiek. Bij  de intro’s van de films speelt er een potpourri van de liedjes en hoe vaker je kijkt hoe meer melodieën je gaat herkennen. Opvallend is wel dat de muziek alleen in de films werkt. Ik heb Fred & Ginger ook op cd maar daar blijkt de zang en opname kwaliteit niet te vergelijken met die van geluidsalbums.

Dus toch maar met beeld:

De kopgroep van 4 van de Astaire & Rogers musicals werd in het blog deel 1 besproken. Het 5-tal dat hier volgt heeft ook overduidelijke kwaliteiten en zijn zeer de moeite waard. Enige verschil met het viertal is dat de bijrollen minder karakteristiek zijn ingevuld. Astaire & Rogers handhaven hun topniveau. Ginger wordt er zelfs steeds knapper op en Fred blijft zijn eigen gewichtloze zelf.

roberta-1935-03-1-g

Roberta – William A. Seiter – 1935

De 2e film; budget: $600.000,- ;  muziek: Max Steiner; de ultieme jurkenfilm van kostuumontwerper Bernard Newman.
De Amerikaanse musici Randolph Scott en Fred Astaire komen in Parijs aan waar hun arrangement niet geldig blijkt te zijn. De tante van Scott is de couturier Roberta die de sterren kleedt. Zij doet het ook voor de Amerikaanse Ginger die zich voor een Poolse Gravin Scharwenka uitgeeft en zingt in een nachtclub. Fred en Ginger  hadden vroeger in Amerika een relatie en herkennen elkaar. Randolph Scott wordt verliefd op Irene Dunne die de rechterhand van Roberta is. Als Roberta sterft erft Scott het modehuis en krijgt natuurlijk ruzie met Dunne. Ook tussen Fred en Ginger ontstaan de noodzakelijke wrijvingen maar eind goed al goed met 2 bruidsparen.

I won’t dance – Fred kan ook nog pianospelen en Ginger zingt met haar Poolse accent en heeft een prachtige glinsterjurk aan.

Follow the fleet Fleet09

Follow the fleet – Mark Sandrich – 1936

De 4e film; budget: $750.000,- ; boxoffice:  $2,5 miljoen;  muziek: Max Steiner;  kostuumontwerper: Bernard Newman; Nederlandse titel: Leve de Jantjes.
Fred en collega matroos Randolph Scott hebben een avondje verlof aan wal. Fred ontmoet zijn oude vriendin Ginger en Scott sluit vriendschap met haar zuster. Ginger is zangeres in een soldaten dansclub en wordt ontslagen omdat Fred brutaal is tegen haar baas. De zuster wordt verliefd maar de matrozen moeten onverwacht op missie. Ze besluiten de boot van hun vader op te knappen zodat Scott daar later kapitein van kan worden. Als de matrozen terugkomen is Scott zijn liefde vergeten en torpedeert Fred goedbedoeld een auditie van Ginger. Hij mengt bij een concurrente soda in haar water wat later van Ginger blijkt te zijn. Als hij trots zijn verhaal aan haar vertelt is zij niet geamuseerd. Maar het komt weer goed en de 3 besluiten tot een list om Scott weer binnen te halen. Voor de welfare show ten behoeve van de bootrestauratie laten zij de flirt van Randolph optreden. Fred oefent een liefdesscène met haar en Randolph denkt dat het werkelijkheid is. Hij keert terug naar de zuster en de show is een groot succes. Fred en Ginger dansen het slotnummer in burgerkleding omdat de producent van de film niet in zeemanskleding wilde afsluiten.

let yourself go: https://www.youtube.com/watch?v=SAym-UBhfb8

 

Carefree still-of-fred-astaire-and-ginger-rogers-in-carefree-(1938)-large-picture

Carefree – Mark Sandrich – 1938

De 7e film; budget: $1.250.000; boxoffice worldwide: $1,7 miljoen;  muziek: Robert Russel Bennet;  kostuumontwerper: Howard Greer.
De eerste film waarin Fred & Ginger zichtbaar kussen, nog niet in werkelijkheid maar in de droomscène van Ginger.  Ook de eerste keer dat Ginger de rollen omdraait en verliefd wordt op Fred die een psychiater speelt.  Ze is in behandeling bij hem omdat ze steeds van haar huwelijk wegloopt. Na een eerste ruzie wordt ze in droomtherapie verliefd op Fred. Om haar onderbewuste te benaderen hypnotiseert Fred al haar remmingen weg. Ze wordt per ongeluk wakker en gaat bol van baldadigheid de straat op. Een unieke kans om haar komisch acteertalent te tonen. Fred wil niet dat ze verliefd wordt op hem als haar psychiater en hypnotiseert het tegendeel. Hij wordt bijna op de schietbaan door Ginger neergeschoten en moet bij haar onderbewuste komen om de hypnose te breken. Dat gebeurt pas op haar huwelijk als de bruidegom Fred wil neerslaan en per ongeluk Ginger treft. Ze komt weer bij zinnen, is verlost van haar negatieve gevoelens en trouwt met Fred.
Carefree zou de eerste kleurenfilm worden maar werd vanwege budgetoverschrijding op het laatste moment toch in zwart wit verfilmd. Alle sets en kleding waren al in kleur ontworpen. De film is door zijn korte duur van 80 minuten al een teken van het naderende einde. De bijrollen zijn leuk maar toch tegenvallend en alleen Ginger moet voor de komische noot zorgen.

The Yam, is er blijer mogelijk?

Vernon & Irene 029-ginger-rogers-and-fred-astaire-theredlist

Story of Vernon & Irene Castle – H.C. Potter – 1939

De 8e film; budget: $1.200.000; Boxoffice: $1,8 miljoen; muziek: Robert Russel Bennet; kostuumontwerper: Edward Stevenson.
In de laatste film van de RKO serie spelen Fred & Ginger het werkelijke bestaande dansduo Vernon en Irene die voor WW1 beroemd waren. Ze ontmoeten elkaar tijdens het redden van een hond uit het water. Ginger overtuigt Fred dat hij niet meer als clown moet acteren maar voor een danscarrière  moet kiezen. Om dat te bewerkstelligen verhuizen ze naar Parijs waar ze na een armoedig bohémièn leven wereldberoemd worden. Ze keren terug naar Amerika waar Vernon als vliegenier in dienst gaat voor WW1. Hij overleeft al zijn oorlogsmissies  maar weer terug in Amerika stort zijn vliegtuig tijdens een luchtshow neer. Hij sterft en Ginger blijft met betraande ogen achter. Daarmee is het een zeer atypsche Astaire & Rogers film geworden. Mooie dansscènes in in alle stijlen.

Barkleys-of-Broadway-The_NRFPT_071

The Barkleys of Broadway – Charles Walters – 1949

9e film; budget: $2.2 miljoen; boxoffice: $4,4 miljoen;  muziek: Harry Warren; songteksten Ira Gershwin;  kostuumontwerper: Irene
10 Jaar na de Castle film kreeg de Astaire & Rogers serie een onverwacht vervolg omdat Judy Garland verstek liet gaan en Ginger haar plaats in nam. Het lijkt bijna het omgekeerde verhaal van de standaard. Fred & Ginger starten als echtpaar en drijven uiteen. Het is eigenlijk niet zo ver naast de werkelijkheid waarin Ginger ook graag meer als actrice dan als danseres wilde scoren. Fred heeft daar natuurlijk weinig begrip voor en de ruzie scènes zijn weer prachtig. Ginger is iets dikker geworden maar haar ogen schieten net zo veel vuur als altijd. De komische pianist Oscar Levant probeert ze bij elkaar te brengen en slaagt tenslotte in zijn plannen. Klassiek citaat van de cynische Levant is:  I find that girl completely resistable. 

????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Bij de Astaire & Rogers films blijft Ginger het brandpunt van mijn aandacht. Naast haar danskunst, haar ogen, haar komische kwaliteiten en haar perfecte lichaam zijn het ook nog de prachtige jurken die opvallen. Als fan kan ik ze niet goed beoordelen, voor mij is Ginger altijd betoverend ongeacht wat ze aantrekt. Toch is er door de verschillende ontwerpers veel energie ingestopt. Bernard Newman heeft voor de meeste films aan haar kostuums gewerkt. Ze zal in totaal over de 9 films wel 100 creaties gedragen hebben. De een nog mooier dan de ander maar er is maar plek voor 5. Aan de jurk van struisvogelveren hangt de beroemde anekdote dat hij pas vlak voor de opname klaar was en Fred tijdens het dansen veel last had van de loslatende veertjes.

dress Newman, Bernard - 048-ginger-rogers-theredlist

dress - shall we dance

dress Gay divorcee jurk

dress

 

Voor Astaire & Rogers deel 1 zie:
https://erikgveld.wordpress.com/2015/01/19/fred-astaire-en-ginger-rogers-deel-1/

En voor de diehards nog de posters die eigenlijk net zo onthullend zijn als mijn tekst.

Poster 1 - Gay Divorcee, The_01

Poster 2 Roberta_1935_movie_poster

Poster 3 - Follow the Fleet_03

poster 4 Swing Time (1936)

poster 5 TopHatORGI

Poster 6 SHALL WE DANCE (1)

poster 7 carefree poster

Poster 8 Vernon & Irene

Poster 9 Barkleys

Advertenties

From → film, muziek

Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: