Skip to content

Kitty Wells (1919-2012)

06/08/2015

Wells, Kitty 6

Kitty Wells bereikte in 1952 als eerste vrouwelijke zangeres de top van de country hitparade. Van 1954 tot 1965 werd ze door het toonaangevende muziekblad Billboard gekozen tot countryzangeres van het jaar. Het kan niet anders dat ze de volgende generatie country zangeressen inspireerde. Loretta Lynn, Tammy Wynette en Patsy Cline hebben dankzij haar hun kans gegrepen in het chauvinistische mannelijke Nashville bolwerk. Vooral vanwege haar anciënniteit draagt ze nog steeds de kroon van Queen of Country Music en is een waardige echtgenote van koning Hank Williams (1923-1953). Hun muziek heeft veel overeenkomsten maar natuurlijk ook verschillen. Kitty zingt met vertederende stem de liedjes van anderen en Hank brengt met een beperkte stem zijn eigen hartverscheurende teksten.

Wells, Kitty - Johnnie_Wright,_Kitty_Wells,_Jack_Anglin

Johnnie Wright – Kitty Wells – Jack Anglin

De muziek van Kitty Wells is echt hardcore country en haar leven is al net zo.  Als Ellen Muriel Deason is ze als een van de weinige countryartiesten daadwerkelijk in Nashville geboren. Daar leerde ze gitaarspelen van haar vader die net als Jimmie Rodgers brakeman was bij het spoor. Haar moeder was parttime gospelzangeres en bracht haar het zingen bij. Kitty vormt al vroeg met haar zingende zusters de Deason Sisters en ze traden op voor het lokale radiostation. Daar ontmoet ze zanger/meubelmaker Johnnie Wright en op 18 jarige leeftijd trouwen ze. In de stijl van de Carter Family vormt ze vervolgens met haar man en schoonzus het trio Johnnie Right and the Harmony Girls. Jack Angling kwam erbij en ze werden de Tennessee Hillbillies en later de Tennessee Mountain Boys. Ondertussen verandert ze onder invloed van het liedje Sweet Kitty Wells haar naam en treedt ze met haar man op als het duo Wright & Wells.
In die tijd was een solo carrière voor een zangeres niet mogelijk. De platenmanagers zagen te weinig potentie in een vrouwelijke ster en ze besloot definitief te stoppen met zingen. Voor $ 125 nam ze echter nog een laatste liedje op: It wasn’t God who made honky tonk angels. Dit lied veranderde haar carrière en misschien wel de hele countrymuziek. Door de controversiële tekst werd ze verbannen uit de ‘Grand Old Opry’ maar kreeg ze landelijk juist meer aandacht. Tot de gevestigde orde wel om moest en haar omarmde. Ze baande de weg voor Jean Shepard (1933) en daarna volgden vele andere solo-zangeressen. Anders dan haar liedjes doen vermoeden had ze een lang een gelukkig huwelijk met 2 dochters en 1 zoon. Haar man Johnnie Wright  stierf 33 dagen voor hun 74 jarig huwelijksfeest op 97 jarige leeftijd en zij zelf haalde een jaar later de 92.

Er is op youtube voldoende materiaal voorhanden voor een goede indruk.

Een strakke uitvoering van haar bekendste nummer Honky  Tonks Angels waarin ze heel naturel haar boodschap presenteert.

Het onvaste I don’t claim to be an angel waar ze een beetje ongemakkelijk tegen haar image in zingt.

Een gevoelige There is poison in your heart waar haar stem onvast en zoekend is.

Kitty Wells lijkt in eerste instantie een onopvallende stem te hebben. Ze zing zo naturel dat ieder liedje een ander gevoel meekrijgt. Regelmatig lijkt ze onzeker zoekend naar de juiste toon maar als het erop aankomt kan ze vast en zeker uithalen. Juist door die zoekende heldere stem krijgen de liedjes een extra emotie mee. Je denkt al gauw dat hier een meisje zingt die echt in de problemen is.
Het is klassieke countrymuziek uit de jaren 50 toen het nog geen Country&Western heette maar gewoon Hillbilly muziek. De periode van de dansmuziek was over en nu was de beurt aan de luisterliedjes. Ze kon bijna niet strenger in de leer zijn. Door het ontbreken van opsmuk of virtuositeit krijgt de tekst alle aandacht. Uit de filmpjes blijkt dat er altijd voldoende musici voorhanden zijn maar toch weet iedereen zijn ego op een wonderbaarlijke manier te beperken. Daarnaast krijgt de muziek na 60 jaar een oubolligheid mee die extra vertedert en het hartzeer van onbedoelde dubbele bodem voorziet.
Kitty heeft iedere keer haar mooiste jurk aangetrokken maar het is nog steeds eerder een verjaardagsjurk dan een showoutfit. Ze blijft daardoor perfect in haar rol van de girl next door die weet dat haar man met vrienden op stap is maar in werkelijkheid vreemd gaat. Als hij de volgende ochtend extra lief voor haar is weet zij dat hij een geslaagde avond heeft gehad. Ook haar basic gitaarspel is geheel in overeenkomst met het huisvrouw image en geeft mij de volharding om mijn eigen gitaarprobeersels nog even vol te houden.

Wells, Kitty
Ik koop een 3 cd uitvoering met Greatest Hits & Favorites. Het is slechts het zesde deel van haar oeuvre maar hopelijk wel het meest essentiële deel. De 60 liedjes geven 60 verschillende gemoedstoestanden weer. Een staalkaart van vrouwengevoelens die zijn bedacht door voornamelijk mannelijke schrijvers.

Het verhaal begint met de opofferende grote zus die het geluk van de jongere voor laat gaan:

Tomorrow was to be my wedding day, But I gave my wedding dress away
Another will be holding my bouquet, So I gave my wedding dress away
My baby sister wanted him, And so she took my place

It’s worth the broken heart to see, The smile upon her face

Bij haar volgende liefde blijkt hij jaloers te zijn:

Jealousy is there, no cure, Your distrust hurts me, darling, that’s for sure
Have faith in my love or set me free, You are driving me crazy with jealousy

Ze merkt dat hij toch niet de ware voor haar is:

Your kisses left me restless when you said we’d never part
Your lips are sweet as honey but there’s poison in your heart

Ze hoopt dat ze hem kan vergeten:

I can still feel your teeth marks in my neck, Your footprints on my back.
And the gris gris you sprinkled in my bed, Is starting to make me crack.
I said Release Me. But please don’t let me know.

Maar als hij weg is gaat ze toch weer van hem houden:

So you’re gone again out somewhere and I can feel that heartache’s ‘bout to start
If I was smart with you I’d quit this gambling, But I guess I’m just not smart

Ze neemt het zelfs op voor haar concurrenten:

It wasn’t God who made honky tonk angels as you said in the words of your song
Too many times married men think they’re still single, That has caused many a good girl to go wrong
It’s a shame that all the blame is on us women, It’s not true that only you men feel the same
From the start most every heart that’s ever broken, Was because there always was a man to blame

Maar waarschuwt haar man wel voor de verleiding:

She’s no angel she’s no angel her wings are not real
She’ll ruin your life it’s your heart she can steal
She’ll tell you tales to bring tears to your eyes
So don’t you believe them for they’re only lies

Maar zij weet dat het mis is als hij haar ’s avonds belt:

You said that you’d be happy, With a baby on your knee
But here I sit with him in my arms, An’ you’re slippin’ around on me.
You thought that you were being wise, When you called me on the phone
An’ you said that you had been delayed, But you’d soon be comin’ home.
I knew that you’d been cheatin’, ‘Cause you stayed away so long
And I heard the jukebox playing, When you called me on the phone.
That couldn’t have been the radio, ‘Cause it had that honky tonk sound
An’ the same old song kept comin’ an’ a goin’, And the beat kept shufflin’ around.
When I heard the people laughing, I knew there must be somethin’ wrong
For it was much too late to be delayed, For I could see the break of dawn

Ze inventariseert haar leed:

Now I’ve got heartaches by the number, troubles by the score, Every day you love me less, each day I love you more.
Yes, I’ve got heartaches by the number, a love that I can’t win,
But the day that I stop counting, that’s the day my world will end.

Heartache number one was when you left me, I never knew that I could hurt this way
And heartache number two was when you came back again , You came back and never meant to stay

Na de scheiding houdt ze toch nog van hem:

I’m taking your ring from my left hand, Since you’ve made it plain, we must part
But I’m placing it on my right hand, To show the world that I once possessed your heart

En zelfs het afdoen van haar ring heeft geen effect:

This white circle on my finger means we’re through, A reminder of my wasted years with you
I took off my rings and placed them out of sight, But that won’t keep me from missing you tonight
This white circle on my finger shows I’m free,I’m not sure if that’s the way I want to be
Loving you might be a habit I can’t break,What a difference this small white circle makes
This white circle will start fading with the time,And I hope someday I’ll have you off my mind
One white circle tells of two who had to part,And our love has left it’s mark upon my heart

Het is niet mogelijk om aan een nieuw leven te beginnen:

I’d rather stay home and cry over you, Than to run around all over town with somebody new
I’d rather stay home, forgotten and blue, Than to look for fun with anyone but ,
There’s nothing to be glad about, since you went away
So what the use to get about pretending I’m gay
My tears are too real for smiles to conceal
I don’t want to roam, I’d rather stay home

En ze leeft door in haar herinneringen:

I can’t stop loving you, So I’ve made up my mind To live in memory of old lonesome times
I can’t stop wanting you, It’s useless to say, So I’ll just live my life in dreams of yesterday

Tot ze de bodem van de put bereikt.

The harbor’s empty, my love has gone, With aching heart I face each cold and lonely dawn
And ‘til the trade winds bring him home to stay, I’ll live in Heartbreak U.S.A.

Waar ze haar leed overpeinst:

If teardrops were pennies and heartaches were gold
I’d have all the treasures my pockets would hold

Maar ze kan niet anders:

I can’t stop loving you so I’ve made up my mind, To live in memory of old lonesome times
I can’t stop wanting you it’s useless to say, So I’ll just live my life in dreams of yesterday

En het enige wat rest is, in de herinnering te leven.

Making believe that you still love me it’s leaving me alone and so blue
But I’ll always dream still I’ll never own you making believe it’s all I can do
Can’t hold you close when you’re not with me
You’re somebody’s love, you’ll never be mine
Making believe, I’ll spend my lifetime, loving you, making believe
Making believe that I never lost you but my happy hours I find are so few
My plans for a future will never come true making believe what else can I do
Can’t hold you close…

Want een iedere nieuwe liefde zou het niet halen bij de grote liefde:

Searching, I’ve spent a lifetime, darling, Searching, looking for someone like you
Dreaming, in all my dreams I dream, That someday I’d find someone like you

En het lukt haar zelfs niet meer om voor te doen dat ze niet meer van hem houdt:

I’m tired of pretending that I don’t care for you
I’m tired of pretending that I found someone new
Each lonely night keeps lending an atmosphere that’s blue
I’m tired of pretending that I’m not in love with you

Wells, Kitty 60

 

 

 

Advertisements

From → muziek

One Comment
  1. Dank je wel Erik. Een mooi portretje uit het verre Amerika van niet zo lang geleden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: