Skip to content

Opel Meriva 1.4 TURBO Ecoflex

11/10/2015

2000px-Opel-Logo-2011-Slogan-Vector.svg.png

In 1882 begint Adam Opel (1837-1895) met het fabriceren van naaimachines en noemt zijn firma Adam Opel AG. Vanaf 1886 kwamen er fietsen bij en werd hij de grootste fietsfabrikant van Duitsland. Hij stierf op 58 jarige leeftijd aan tyfus en zijn werk werd voorgezet door zijn weduwe en de 5 zonen. Adam wilde nooit auto’s en de zonen hadden nu hun handen vrij. In 1899 kochten ze de Anhaltsche Motorwagen Fabrik en waren in 1914 de grootste autoproducent van Duitsland. Met de overgang naar de naamloze vennootschap kwam de fabriek in Amerikaanse handen en is Opel de Europese poot van de General Motors groep (GM). Dat is de reden dat de Opel modellen onder verschillende namen worden verkocht. In het Verenigd Koninkrijk heten ze Vauxhall, in Australië Holden en in Latijns Amerika Chevrolet. Alleen de Opels zijn voorzien van het bliksemschicht logo dat in 1961 werd geïntroduceerd met de Opel Blitz. In deze eeuw is er het onderschrift aan toegevoegd Wir leben Autos.

Wereldwijd werden in 2014 60.000.000 auto’s geproduceerd en GM was met 8 miljoen stuks de grootste fabrikant. Toyota kwam op 7 miljoen, Ford 6,5 en Volkswagen 5 miljoen. Opel produceerde in dat jaar 1,1 miljoen auto’s vanuit 10 fabrieken in 7 verschillende landen. Er werken in totaal 35.000 werknemers en het hoofdkantoor staat in Rüsselsheim in de Duitse deelstaat Hessen. Een gemiddelde Opel werknemer produceert dus op jaarbasis 35 auto’s. Maar de kring van arbeiders is natuurlijk uit te breiden met de toeleveranciers. Opel komt in Europa in het personenauto segment, na Volkswagen (12,5 %) en Ford (7,5 %), op de derde plaats. De helft van de productie bestaat uit de Corsa en Astra met van ieder jaarlijks 270.000 stuks. Van de Meriva worden er jaarlijks 60.000 geproduceerd en in totaal zijn er 150.000 gebouwd. In Nederland verkocht Opel in 2014 27.500 auto’s waarvan ca. 2500 Meriva’s. Opvallend is dat dit aantal voor de economische crisis 7000 was. De auto industrie heeft een flinke knauw achter de rug.

opel-meriva-2010.png

De Meriva wordt sinds 2002 geproduceerd in Zaragoza, Spanje. Het is dezelfde fabriek waar ook de Corsa wordt gemaakt. Op basis van deze Corsa werd een nieuw marktsegment gecreëerd en men noemde het de mini MPV.
Bij een Multi Purpose Vehicle ontwerpt met het interieur als één ruimte. Vandaar de Franse naam Monovolume en Renault maakte met de Espace een van de eerste MPV’s. Het is in wezen een voor personenvervoer aangepast bestelbusje. De doelstelling was dat er 3 rijen stoelen geplaatst konden worden en er bij verwijdering ruimte was voor een fiets rechtop achter de bestuurder. De Espace is een luxe auto in het topsegment en al spoedig vond men plek voor goedkopere onderklassen. De midi MPV zoals de Opel Zafira had nog wel de 7 zitplaatsen maar de fiets paste niet meer. De Meriva valt weer een klasse onder de Zafira en wordt in eerste instantie mini MPV genoemd. Het MPV element zit in het Flex 5 interieur waarbij de achterbank van 3 kleine naar 2 royale zitplaatsen gevarieerd kan worden.
In 2010 wordt de tweede generatie Meriva 20 cm langer en verandert de naam in compacte MPV. Opvallend zijn de suïcide deuren die van elkaar afdraaien en dus de open zijden bij de middenstijl hebben. Handig voor jonge ouders bij het bedienen van de kinderzitjes op de achterbank. Opel geeft deze ‘zelfmoorddeuren’ de eufemistisch naam Flexdeuren. Om ruimte te winnen staan de stoelen hoger en meer rechtop. Die verhoogde zit is weer beter voor het in- en uitstappen van ouderen. Met het combineren van deze praktische voordelen voor beide leeftijdsgroepen krijgt de MPV aanduiding weer inhoud. De grootste verandering bij de Meriva B is de overstap naar het nieuwe design concept dat Opel in 2008 met de Insigna lanceerde. De Opel Design Studio in Rüsselsheim heeft daarmee in een klap het bonkige degelijke imago van vroeger vervangen door speels raffinement. Het burgerlijke imago zal vermoedelijk nog wel even aan de naam Opel blijven kleven. Met de kleurbenaming doen ze in ieder geval hun best om hun burgerlijke imago op te poetsen: Royal Blue, Dark Sea Bleu, Summit White, Limelight Green, Emerald Green, Magma Red, Sovereign Silver, Pepper Dust, Carbon Black, Shiny Rock.

1 Opel-Meriva-Engine-Image-2009-04-1280

Een automotor krijgt dezer dagen weinig aandacht. In deze onsportieve klasse van de Meriva moet hij doen waar hij voor staat en zijn milieunormen halen. Bij aankoop wordt vaak de motorkap niet eens geopend. In geval van pech zoekt men onwennig naar de openingshandel. Het tekent de bedrijfszekerheid en levensduur van de huidige motoren die met gemak meerdere klokjes rond kunnen. Olie peilen en bandenspanning meten wordt wel aanbevolen maar alleen nog bij servicebeurten uitgevoerd.

Alle benzine Meriva’s zijn voorzien van een 1.4 ecoFLEX motor. Het is een door Opel zelf ontworpen lichtgewicht gietijzeren blok met een aluminium cilinderdeksel. De 4 cilinders hebben een diameter van 72,5 mm en een slag van 82,6 mm en zijn voorzien van dubbele inlaat poorten (TwinPort). Daarvan kan dan 1 poort worden gesloten om bij lage toerentallen benzine te sparen. Het is de derde generatie van de in 1996 door Opel voor kleinere auto’s ontworpen Family 0 motor. De basis uitvoering heeft een vermogen van 100 pk en met een turbo toevoeging kan dat worden uitgebreid naar 120 en 140 pk.
In de verkoopfolder is sprake van een gemiddeld brandstof verbruik van 1:18,5. Sinds het recente VW dieselschandaal wordt daar oprecht aan getwijfeld. Op internet staan gebruikerstesten van particulieren en die zijn al blij dat ze 1:15 scoren. Dat is een matige score en de belangrijkste oorzaken daarvoor zijn de al weer 20 jaar oude Family o motor en het hoge wagengewicht. Met zijn 1293 kg is de Meriva heel onverwacht zelfs 30 kg zwaarder dan zijn voorganger de 15 jaar oudere Volvo V40.  Volgens het Energie Label B zou de Meriva 10 tot 20 % zuiniger scoren dan de gemiddelde auto uit zijn klasse. Die relatieve waarden zijn moeilijk te begrijpen. Als alle auto’s een label B krijgen zal de B gemiddeld worden en zichzelf opheffen. De Emissie Norm Euro 6 is wat dat betreft eenduidiger. Hij is als keuze instrument alleen bij oudere auto’s van belang. Want alle auto’s die na 2013 zijn geproduceerd en verkocht moeten aan deze norm voldoen.

20150922E1947

Met de motoraanduiding ecoFLEX wil Opel aangeven dat er sprake is van geavanceerde technologie die erop is gericht om het brandstofverbruik te verlagen. De auto wordt dan vanwege minder uitstoot automatisch milieuvriendelijker en goedkoper in gebruik.
De ecoFLEX doelstellingen worden bereikt door de volgende ingrepen:

  • de schakelverhoudingen zijn zodanig aangepast dat het toerental is verlaagd,
  • de Start Stop schakeling zet de motor automatisch uit als hij bij stilstand stationair draait,
  • de rolweerstand van de banden is verlaagd en de bandenspanningsmeting voorkomt rijden met te zachte banden,
  • de variabele kleptiming (VVT) regelt de afstemming van de in- en uitlaatkleppen op de belasting van de motor,
  • de lengte van de inlaat is variabel en wordt bij lage toerentallen vergroot en bij hoge opent zich juist weer een korter kanaal met een grotere diameter.
  • de inspuiting van de benzine gebeurt 8 keer per motorcyclus waardoor de verbranding geleidelijk en gecontroleerd verloopt,
  • de wrijvingsenergie die vrijkomt bij remmen of verlagen van de snelheid wordt teruggewonnen en in de accu opgeslagen.
    Met deze energie wordt ook de elektrische uitrusting van de auto aangedreven tijdens normaal rijden en is er minder energie nodig om de accu op te laden.
  • de airconditioning wordt aangedreven met een extern aangestuurde compressor zodat hij alleen wordt ingeschakeld wanneer nodig en niet continue door de motor wordt aangedreven.
  • de ecoFLEX Drive Assist geeft aan welke apparatuur het meeste energie verbruikt en hoeveel brandstof de laatste 50 kilometer werd verbruikt.

opel-meriva_key_11

Wat me na 15 jaar het meest opvalt is de overgang van mechanische naar elektronische regelingen. Je wil er niet aan denken wat er gebeurt als de accu uitvalt. Opel heeft er dan ook alles aan gedaan om dat te voorkomen. Alle elektrische functies schakelen zich 10 minuten na verbruik automatisch uit. De elektronica is interactief en voor de aansturing is er een infotainment systeem ingebouwd. Die automotive is ontworpen door Robert Bosch GmbH uit Stuttgart. Bosch is met zijn 360.000 medewerkers 10 x groter dan Opel en de automobieltechnologie is met een aandeel van 68 % de grootste divisie van het concern. Het modulaire infotainment systeem in de Meriva bestaat uit een nauw ingeweven combinatie van radio, cd-speler, navigatie, telefoon en klimaatregeling. De bedieningsknoppen veranderen van functie naar gelang het systeem dat leidend is. De logica is duidelijk herkenbaar en je vraagt je af of dat bij een Aziatisch of Amerikaans design ook het geval zou zijn.

Die vele elektronische hulpmiddelen vragen een gedegen studie voor er optimaal gereden kan worden. De Meriva is voorzien van een Gebruikershandleiding en een aanvullende Handleiding voor de Infotainment die in totaal 375 pagina’s bevatten. Een eerste scan is voldoende om weg te rijden. Vervolgens lees je het een keer integraal door om de mogelijkheden te inventariseren. Tot slot zal bij gebruik ieder onbekend icoontje en knopje opnieuw opgezocht moeten worden. Ik hoop dat Bosch zijn werk voortzet en over 15 jaar bij mijn volgende auto een senioren modus toevoegt. De spraakherkenning is dan uitgebreid naar het Nederlands en op de essentiële ogenblikken wordt er dan geduldig een advies aan de bestuurder gegeven om rampen te voorkomen. Een beetje zoals de boordcomputer HAL uit de speelfilm 2001: A Space Odyssey (Stanley Kubrick 1968).

20150907E1449

Een kleine greep uit de ontknopingsmomenten. Veel functionaliteit is volkomen nieuw voor mij of onverwacht dat deze hulpmiddelen in het modale segment zijn doorgedrongen.

  • Een regensensor registreert de hoeveelheid neerslag op de voorruit en stuurt automatisch de wis-snelheid van de voorruitwisser aan.
  • De handrem is elektrisch en gaat vanzelf in de vrijstand bij vooruit wegrijden. (niet bij achteruit)
  • De achterportieren kunnen bij een snelheid > 4 km niet geopend worden.
  • De ruiten kunnen tot 10 minuten na afsluiten van de auto met de afstandbediening worden gesloten.
  • De koplampen zijn voorzien van adaptief rijlicht dat bestaat uit dynamische bochtverlichting waarbij de lichtbundel meedraait en statische hoekverlichting die in een scherpe bocht een extra lamp bijschakelt.
  • De aangedreven wielen zijn voorzien van elektronische stabiliteitsregeling die voorkomt dat bij verminderde grip van de banden de wielen doordraaien. (ABS is natuurlijk ook aanwezig maar is al vanzelfsprekend)
  • Aan de achterzijde is de auto voorzien van een park pilot die met behulp van sensoren in de achterbumper met een geluidsignaal waarschuwt zodra er een obstakel te dicht bij komt.
  • De banden zijn voorzien van een drukverlies detectiesysteem.
  • Het stuurwiel is in hoogte in te stellen.
  • Het BeMobile navigatiesysteem ontvangt via TMC radiozenders informatie over de verkeersgebeurtenissen en past zo nodig zijn route daarop aan. (was al als extra bij TomTom aanwezig maar is hier standaard)
  • Het informatiesysteem is voorzien van spraakherkenning en kan ook vragen stellen ( is echter nog niet op de Nederlandse taal voorbereid)
  • De telefoon maakt automatisch via bluetooth contact met het informatiesysteem en handsfree telefoneren is vanzelfsprekend.
  • Het volume van de uit 6 speakers bestaande geluidsinstallatie kan automatisch aan de rijsnelheid worden aangepast.
  • Naast AM en FM radiozenders worden ook DAB zenders (Digital Audio Broadcasting) ontvangen.
  • Electronic Climate Control (ECC) met Dual zone klimaatregeling biedt de bestuurder en voorpassagier de mogelijkheid elk hun eigen ideale temperatuur en ventilatie in te stellen.
  • Automatic Light Control schakelt automatisch tussen dagrijverlichting en dimlicht.
  • De ergonomie van het interieur is gecertificeerd door de Duitse Vereniging van rugdeskundigen AGR (Aktion Gesunder Rücken).
  • Muziek dat via de USB poort binnenkomt wordt door muziekdatabase Gracenote herkent en gecatalogiseerd.
  • De anti corrosie garantieperiode is met zijn 12 jaar zo goed als levenslang.

20150907E1520

 

 

 

 

 

Advertenties

From → design

One Comment
  1. margo permalink

    Dat is heel wat!
    Ik heb geen vragen meer.
    X.M

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: