Skip to content

Western Women

22/11/2015

Een western begint vooral interessant te worden als er een mooie vrouwenrol in zit. Al die mannen te paard lijken in hun onverzettelijke stoerheid ongemerkt veel op elkaar. Zelfs de doden worden al snel onpersoonlijk en universeel. De vrouwen blijken individueler en vooral in hun leed onvergelijkbaar. Het leven van die vaak alleenstaande frontiervrouwen is doordrenkt met zorg en pijn. Ze zijn recent weduwe, wonen nog op de verlaten boerderij van hun ouders of zijn uit het bekrompen oosten naar het vrije westen gevlucht. Alert en behoedzaam wachten ze op de betrouwbare partner waarmee ze een gezin kunnen stichten en hun toekomst veilig stellen. Ondanks de overdaad aan mannen moeten ze geduld hebben. Hun prachtige berustende droefheid wordt door Lee Clayton als ‘beautifull sadness’ bezongen. Hij heeft gelijk, zelfs de stoere types redden het niet en ook zij lopen op den duur tegen hun grenzen op.

hondo - still-of-john-wayne-and-geraldine-page-in-hondo-(1953)-large-picture

Hondo – John Farrow – 1953

Geraldine Page woont alleen met haar 8-jarige zoontje op een verlaten boerderij. Een uitgeputte John Wayne komt zonder paard aanlopen en zij wekt hem weer tot leven. Page zegt dat haar man een paar dagen weg is maar Wayne ziet aan de verwaarloosde boerderij dat er maanden achterstallig onderhoud is. Hij doet als tegenprestatie een paar klusjes, bouwt een band op met het zoontje en trekt dan verder. Onderweg wordt hij belaagd door de echtgenoot en hij schiet hem uit zelfverdediging dood. Gewond door indianenproblemen keert hij terug naar de boerderij en moet zich onder dreiging van het opperhoofd voor de echtgenoot uitgeven. Hij herstelt en kan Page overtuigen met hem mee naar de veiligheid te trekken. Het is mooi om te zien hoe de stoere en praktische Geraldine Page voorzichtig haar opties aftast en haar beste jurk opzoekt. De mooiste scene is als Wayne het zoontje leert zwemmen door hem resoluut in de rivier te gooien. Vervolgens vraagt hij aan Page of zij kan zwemmen.

Felicia Farr - Yuma

3:10 to Yuma – Delmer Daves – 1957

Felicia Farr is voor haar gezondheid naar het westen gereisd en blijven steken in een verlaten grensstadje. Ze werkt als barvrouw wanneer de misdadiger Glenn Ford met zijn bende langskomt. Ze zijn op de vlucht voor de sheriff en stoppen voor een paar glaasjes.  Nadat zijn mannen vertrekken probeert Ford Felicia te verleiden. Zij geeft toe aan haar verlangen naar tederheid en neemt hem mee naar haar kamer. Als ze weer beneden komen is de sheriff gearriveerd en kan Ford niet meer vluchten. De film gaat verder en Felicia wordt vergeten. Ford wordt gearresteerd en tegen betaling door de armlastige boer Van Hefling naar de 3:10 trein naar Yuma gebracht. De scene in de bar is een intermezzo maar het beeld van de vertwijfelde Felicia Farr blijft hangen. De scene is zelfs zo klein dat hij in de remake van James Mangold (2007) met Russell Crowe en Christian Bale geheel is weggelaten. Heel jammer, ik had graag gezien wie er voor de rol werd gecast.

 

Jubal Valerie French

Jubal – Delmer Daves – 1956

De hartstochtelijke Valerie French is om haar ouderlijk huis te ontvluchten getrouwd met de goedige boer Ernest Borgnine. Ze hoopte op een rijke boerderij maar krijgt een verlaten mannenranch en een liefhebbende saaie echtgenoot. Ze vindt haar vertier bij de lijzige voorman Rod Steiger maar valt meteen voor de berooide Glenn Ford die door haar man wordt tewerkgesteld. Ford promoveert al snel tot voorman. French probeert hem te verleiden maar hij blijft trouw aan zijn baas. Steiger kan zijn degradatie niet uitstaan en insinueert overspel aan zijn baas. Deze roept Ford ter verantwoording maar wordt uit zelfverdediging gedood. Steiger verkracht French en laat de sheriff een posse bijeenbrengen om zich van Ford te ontdoen. French overlijdt aan haar verwondingen en Ford komt vrij. Hij vindt in Felicia Farr (zie boven) een quakerliefje dat met een wagontrain het beloofde land zoekt. Valerie French maakt haar rol als avontuurlijke vrouw op de verkeerde plek meer dan waar. Ze is de perfecte femme fatale waar alleen een flinke kerel als Glenn Ford weerstand aan kan bieden.

?

The man from Laramie – Anthony Mann – 1955

Cathy O’Donnel runt de hardwarestore van Orinoco. Zij is het nichtje van de machtigste man in de streek en verloofd met zijn voorman Arthur Kennedy. Als James Stewart zijn wagentrein verliest door optreden van de gewelddadige zoon komt hij in haar winkel voor nieuwe voorraden. Stewart blijft natuurlijk om vergelding te halen en tevens om de man te vinden die repeteergeweren aan de indianen verkoopt. Hij heeft dus kans genoeg om de zachtmoedige Cathy regelmatig te ontmoeten. Zij moet kiezen tussen de rechtvaardige Stewart en de verderfelijke macht van haar familie. Stewart vindt zijn wraak en de vader en de verloofde leggen het loodje. Als hij weer naar Laramie vertrekt vertelt hij haar waar ze hem kan vinden en rijdt de film uit. Cathy O’Donnel laveert met haar zachte gevoelige stem als een engel tussen al het stoere geweld door.

Rio Grande-angie-dickinson

Rio Bravo – Howard Hawks – 1959

De bijdehante Angie Dickinson vecht als kaartspeelster tegen de slechte reputatie van haar ex-man en partner. Ze arriveert in Rio Bravo en wordt bijna meteen door sheriff John Wayne gesommeerd het stadje te verlaten. Ze weigert en presteert het onmogelijke om al op 28-jarige leeftijd de 52-jarige John Wayne tot overgave te bewegen en hem een kus te ontfutselen. Ze is het stralende intermezzo tussen de doorleefde alcoholicus Dean Martin, de manke kletsmajoor Walter Brennan en de supercoole popster/revolverheld Ricky Nelson. Howard Hawks heeft met zijn gevatte dialogen de western bijna veranderd in een conservation piece. Hij kan zijn 140 minuten ruimschoots vullen met slechts een mainstreet, een hotel en een sherrifgebouw. Maar zonder de goed gebekte en guitig glimlachende Angie Dickinson was het hem niet gelukt. In de scene met haar zwarte ondergoed is ze oogverblindend sexy en de perfecte tegenpool voor de lompe John Wayne.

homesman-the-homesman-21-05-2014-3-g

The Homesman – Tommy Lee Jones – 2014

De sterke onafhankelijke Hilary Swank kan maar geen gezin stichten. Ze wordt ouder en de mannen willen wel verkeren maar trouwen uiteindelijk met een jong mooi meisje. Die wanhopig makende uitzichtloosheid komt meer voor in het pioniersleven waar de vrouw het extra moeilijk heeft. Als 3 krankzinnig geworden vrouwen terug naar hun ouders moeten worden gebracht biedt Hilary zich aan om ze vanwege de betaling naar huis te brengen. Ze krijgt hulp van een mannelijke outcast Tommy Lee Jones. Samen doorstaan ze de ontberingen van de reis en langzaam ontstaat er een beetje wederzijds begrip. Als Hilary ten einde raad zich door Jones wil laten ontmaagden wijst ook hij haar af. Ze geeft het op en de volgende ochtend vindt hij haar opgehangen aan een boom. Als in een documentaire wordt de tragische positie van de vrouw in het pioneersleven uit 1850 uitgebeeld. De minimalistische landschappen weerspiegelen de emotionele toestand van de personages. Leuk om aan het slot het eigenwijze True Grit (Coen Bros 2010) meisje Hailey Steinfeld ouder te zien. Haar leven moet nog beginnen en ze denkt nog optimistisch over haar toekomst.

Cate Blanchett im Wilden Westen: "The Missing" auf ProSieben: Nachdem die Tochter der Farmerin Maggie (Cate Blanchett) in New Mexico von MŠdchenhŠndlern entfŸhrt wird, ist Maggies einzige Hoffnung ihr Vater Samuel (Tommy Lee Jones. Gemeinsam gehen sie auf die Suche nach der Bande, deren grausamer AnfŸhrer Ÿber dunkle KrŠfte verfŸgt … ProSieben zeigt "The Missing" am Mittwoch, 13. September 2006, um 20.15 Uhr als Free-TV-Premiere. Fotomotiv: Als Maggies (Cate Blanchett, r.) Tochter Lily von einer brutalen Bande verschleppt wird, ist sie auf die Hilfe ihres entfremdeten Vaters (Tommy Lee Jones, l.) angewiesen. In einem Wettlauf gegen die Zeit verfolgen sie gemeinsam die Spur der EntfŸhrer, die auf dem Weg zur mexikanischen Grenze sind ... Die Fotos dŸrfen nur bis zum 15. September 2006 honorarfrei fŸr redaktionelle Zwecke, im Rahmen einer ProgrammankŸndigung und nur mit Copyrightvermerk verwendet werden. SpŠtere Veršffentlichungen sind nur nach RŸcksprache und ausdrŸcklicher Genehmigung der ProSieben Television GmbH mšglich. Nicht fŸr online. Die Fotos dŸrfen nicht an Dritte weitergeleitet werden. Bei RŸckfragen wenden Sie sich bitte an: 089-9507 - 1182. © 2004 Sony Pictures Television International. All Rights Reserved.

The Missing – Ron Howard – 2003

Huisarts Cate Blanchett kan maar amper rondkomen in het verlaten oord waar ze met haar dochters Evan Rachel Wood en Jenna Boyd woont. Als haar vader Tommie Lee Jones langskomt wil ze vanwege het verleden niets van hem weten. Tot dochter Evan Rachel Wood door de indianen wordt ontvoerd en voor verkoop naar Mexico wordt afgevoerd. Vader en dochter worden aan elkaar overgeleverd in de achtervolging. Tommie Lee heeft een groot deel van zijn leven bij de indianen gewoond en er vreemde gewoonten en contacten aan overgehouden. Ze bevrijden de meisjes en vluchten naar de veiligheid van een bergtop waar ze belegerd worden. Blanchet en Jones vinden elkaar uiteindelijk en de vader geeft zijn leven om dat van zijn dochter te redden. Cate Blanchett is lekker fel en kan goed kwaad kijken. Dat moet ook wel als alleenstaande moeder met een weerbarstige vader.

Angel and the Bad man –  James Edward Grant – 1947

De Amish dochter Gail Russel kijkt haar ogen uit als de gewonde gunman John Wayne door haar ouders in huis wordt genomen. Ze heeft nog nooit zo’n grote en sterke man gezien. Gail probeert hem uit te vragen over de vrouwen waarover hij in zijn ijldromen sprak. Ze probeert hem te overtuigen voor de geweldloze Amish way of life. Heimelijk verwijderen ze de kogels uit zijn geweer en als de Waynes vijanden langskomen kan hij alleen maar dreigen. Gail is ondertussen compleet verliefd op hem geworden en wil samen vluchten naar een veilige plek. Maar Wayne vertrekt naar de stad en zijn oude leven vol drank en vrouwen. Het kan hem echter niet meer bevredigen en hij keert terug naar Gail om met haar te trouwen.
Zeven jaar later schittert Gail Russel opnieuw in Seven men from now (Budd Boetticher-1956) waarin ze met met haar bange en nutteloze echtgenoot in een huifkar, op weg naar het westen, in de modder vast komt te zitten. Ze is dan behoorlijk ouder geworden en de gevolgen van haar alcoholisme waren duidelijk zichtbaar. Alleen die prachtig onschuldig lege ogen bleven hetzelfde.

Bening Costner 2

Open Range – Kevin Costner – 2003

De al wat ouder wordende schooljuf Annette Bening woont met haar broer in een landbouwstadje. Als cowboy Kevin Costner voor voorraden langskomt komt denkt hij dat ze een echtpaar zijn. Hij en zijn baas Robert Duvall worden als cattlemen het stadje uitgekeken en krijgen alleen begrip van Bening. Prachtig hoe de lompe cowboys uit hun tere theekopje drinken. De verliefde Costner kan zijn oren niet geloven als hij hoort dat Bening met haar broer woont. De cowboys keren terug naar hun kudde en ontdekken dat hun knecht is vermoord. Vanzelfsprekend halen ze hun recht en volgt de wraak. Na de showdown vertrekt Costner met de belofte aan Bening dat hij terug zal komen. En zij kan doorgaan met wat ze de hele film zo meesterlijk doet: berusten en wachten in al haar bekoorlijkheid. Haar tuintje staat er heel mooi bij.

Cold Mountain

Cold Mountain – Anthonie Minghella – 2003

De jonge moeder Natalie Portman verblijft met haar baby in een verlaten boerderij. Haar man is (nog?) niet teruggekomen uit de burgeroorlog. De gewezen soldaat Jude Law trekt op weg van het slagveld naar huis bij haar langs. Hij mag binnen komen en Portman kan even haar eenzaamheid vergeten. Hij redt haar leven als zij door 3 noordelingen wordt bedreigt. Na een warme nacht reist hij weer door naar huis waar zijn liefje Nicole Kidman en de kordate Renée Zellweger op hem wachten. In slechts 10 minuten wordt een wrang beeld gegeven van de maatschappelijk ravage die een oorlog aanricht. De krijsende baby maakt het leed van de toen 22-jarige Natalie Portman nog groter.

DestryPoster

Destry Rides Again – George Marshall – 1939

De dance hall koningin Marlene Dietrich regeert in de bar van haar handlanger Brian Donlevy. Ze kan alle mannen de baas en neemt hun vrouwen op de koop toe. Als het moet gaat ze de meest ordinaire vechtpartijen aan die ze tot het bittere einde doorzet. Maar haar handlanger gaat te ver en vermoordt de sheriff. James Stewart komt als opvolger en gelooft in geweldloze communicatie. Prachtig hoe Dietrich met haar pokerface geleidelijk van slecht naar goed omkeert. Ze moet dat medeleven echter betalen met haar leven. De 38-jarige Dietrich is goed op dreef en laat haar vele facetten zien: Van schaamteloos ordinaire vechtmachine tot ballroomzangeres die de mannen bespeelt als een diva.

Will Penny joan-hackett-will-penny

Will Penny – Tom Gries – 1968

Joan Hackett is met haar zoontje op weg naar haar man aan de westkust. Haar gids laat hen in de Rocky Mountains in de steek en ze betrekt vanwege de aankomende winter een verlaten hut. Het wordt gedoogd door de oude cowboy Charles Heston die het gebied namens de eigenaar beheert. Als Heston wordt overvallen door angstaanjagende Donald Pleasance sleept hij zich met zijn laatste krachten naar de hut. Hackett verpleegt hem en heel langzaam ontstaat er liefde. Ze leven de winter als gezin en Heston ontdekt de warmte die hij zijn hele leven heeft gemist. Pleasance komt hen nog een keer lastig vallen maar het loopt goed af en Hackett wil in het voorjaar samen verder reizen. Heston voelt zich echter te oud om nog gelukkig te kunnen worden en vertrekt. Joan Hackett zet ingetogen en wars van alle charmes een gedenkwaardige vrouw neer. Heston is volledig tegen zijn heldenkarakter in gecast en maakt daardoor nog meer indruk, hij had dit soort rollen vaker moeten spelen.

Eine Farm in Montana (Comes a Horseman, USA 1978, Regie: Alan J. Pakula) Jane Fonda / Frau, Western-Kleidung, Cowboyhut Stetson, Cowgirl /------WICHTIG: Nutzung nur redaktionell mit Filmtitelnennung bzw. Berichterstattung über diesen Film. Buch- und Kalendernutzung nur nach Absprache. ------IMPORTANT: To be used solely for editorial coverage of this specific motion picture/TV programme.

Comes a horseman – Alan Pakula – 1979

De alleenstaande Jane Fonda is de laatste telg van een ranchersfamilie. Zij weigert haar boerderij aan de machtig Jason Robards te verkopen. Maar de schulden stapelen zich op en ze staat er alleen voor. Tot de zwijgende oorlogsveteraan James Caan langskomt. Samen zetten ze zich schrap en op een zeer stroeve manier krijgen ze iets met elkaar. Ze winnen de strijd en Jason Robards komt in een vuurzee aan zijn einde. Heel mooi hoe de bijdehante Fonda zich tegen haar zin in moet aanpassen aan de simpele Caan. Het verhaal speelt in 1940 dus het is de vraag of je dit nog een western mag noemen. Maar voor Jane Fonda wil ik altijd een uitzondering maken.

Advertenties

From → film

One Comment
  1. margo permalink

    Inderdaad,vrouwen in westerns zijn kwetsbaar.
    Hun lot niet in eigen hand.
    Leuk dat je dit zo uitlichtte. XM

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: