Skip to content

Adobe Photoshop Lightroom 6

03/02/2016

doka

Met steeds minder weemoed kijk ik terug naar mijn doka-dagen. De herinnering aan de duisternis in het kleine hokje op zolder wordt beklemmend. Voor een amateur is het altijd behelpen met slechte ventilatie, lekkend licht en zonder stromend water. De overstap van analoog naar digitaal was de redding voor mijn fotograferen. Heel treffend dat de digitale donkere kamer nu niet darkroom heet maar light room  Ik weet bijna zeker dat ik het vermoeiende werk nu niet meer zou doen. Eerst de filmpjes ontwikkelen en streeploos laten drogen. Daarna opknippen in stroken van 6 en tegen het raamlicht de juiste opnamen selecteren. Vervolgens de doka in met een van de radio opgenomen muziekprogramma waar de nieuwste Lp’s worden besproken. Nooit meer dan 5 zwart-wit foto’s per uur en na 3 uur weer naar buiten met pijn in de rug en smachtend naar frisse lucht. Maar dan was het werk nog niet klaar want de natte foto’s moeten nog worden gewist en gedroogd. In de tijd van het glanspapier kon een foto zomaar aan de droogspiegel blijven kleven en beschadigen. Het vele werk leverde een jaarproduktie op van een schamel honderdtal zwart-wit foto’s van 18 x 24 cm. Kleur is een jaartje geprobeerd maar gaf nog meer werk en onzekerheden.

Toen Sinterklaas me in 2002 een Canon Powershot G3 gaf veranderde het harde werken in louter plezier en aardigheid. Ik heb sinds die tijd 57.000 presentabele foto’s gemaakt. Met een gemiddelde van 4000 per jaar evenaar ik iedere 10 dagen mijn hele jaarproductie van de analoge periode. De eerste jaren bewerkte ik met Microsoft Office Picture Manager, daarna kwam Google Picasa en gebruikte ik voor het onthoeken Adobe Photoshop. Sinds 1,5 jaar ben ik overgestapt op Adobe Lightroom en zijn mijn oude series een bron van schaamte geworden. Ik ga ze niet opnieuw bewerken omdat mijn fototijd beperkt is en ik me het genoegen van het fotograferen niet wil ontnemen. Want de ontdekking en de potentie van de opname blijft voor mij veel leuker dan het bewerken. Samen met een nieuwe camera koop ik impulsief als nieuwjaarsvoornemen voor 2016 Adobe Photoshop Lightroom 6 met een lijvig handboek erbij van Scott Kelby: Lightroom CC boek voor digitale fotografen. Het plan is om het fotograferen opnieuw serieus aan te pakken en op zoek te gaan naar de onopvallende en weerloze foto’s. Hoe mooi zou het zijn als naast mijn dagelijkse oppervlakkige blik een dieper inzicht ontstaat voor de toevallige en onzichtbare ordening achter de werkelijkheid.

1dfeaf60-4111-4c2b-b3c6-9a3026396a56

Adobe is de uitvinder van het pdf formaat en een van de grootste leveranciers van visualisatie programma’s. Photoshop is het algemene pakket en in Lightroom zijn alle beeldbewerkingstools voor fotografen verzameld. Het is onderdeel is van de Creative Cloud die bestaat uit een maandelijks abonnement met cloudopslag en smartphone koppeling. Ik blijf huiverig omtrent de cloud en abonnementen en kies voor een stand-alone van Lightroom 6 op cd-rom. Bij iedere nieuwe laptop kan ik de software gratis vanaf de cd opnieuw installeren. Maar nog belangrijker is dat de onverwachte en ongewenste upgrades uitblijven. De functionaliteit overstijgt nu al ruimschoots mijn behoefte en het zal nog een hele studie worden om alle tools te gebruiken. Mijn fotografie workflow loopt alleen maar gedurende de bewerkingsfase door Lightroom. Ik ga voortaan fotograferen in RAW formaat en converteer de foto na de bewerking naar een JPEG bestand dat wordt beheert met Picasa  Ik heb geen behoefte aan reflexibiliteit en kan daardoor na enige tijd de  Lightroom catalogus deleten waarmee je de bewerkingsstappen ongedaan kunt maken. Ook de veel te grote RAW bestanden zal ik van mijn interne harde schijf verwijderen. Deze definitieve keuze komt voort uit de behoefte om mijn foto’s altijd bij elkaar op de laptop te bewaren. Alleen dan blijft mijn fotoarchief overzichtelijk en deelbaar en werkt de gezichtsherkenning van Picasa optimaal.

Jared_WEB_1600x900

Het zou interessant zijn om een algehele fotografie procedure te schrijven. Vooral bij het kijken en de opname zelf worden veel intuïtieve besluiten genomen die vragen om verdieping. Maar niet alles wat interessant is kan worden opgepakt. Voor dit moment beperk ik me tot mijn workflow voor het Lightroom deel van mijn fotoproces.

A.  Importen van camera naar laptop.

  1. sluit de camera en een externe harde schijf aan op de laptop
  2. open een Lightroom catalogus en kies in de module bibliotheek het dialoogvenster import met als bron de camera
  3. kies midden boven kopiëren als dng (=universeel RAW formaat) en vlak daaronder nieuwe foto’s
  4. standaard worden nu alle nieuwe opnamen door Lightroom als ‘te importeren’ geselecteerd
  5. kies bij bestandsafhandeling voor minimale voorvertoningen, dubbele opnamen niet importeren en een tweede kopie naar de externe harde schijf maken.
  6. maak bij wijziging van bestandsnaam een aangepast sjabloon aan met opnamedatum, aangepaste tekst en 4 cijferig volgnummer zodat de bestandsnaam verandert in 20160121E1004.dng
  7. kies bij toepassen tijdens importeren metagegevens en geef een copyright naam aan de foto
  8. kies daaronder bij bestemming organiseren in een map en een doelmap buiten de Picasa omgeving
  9. klik tot slot rechtsonder op de knop importeren en Lightroom importeert de foto’s naar de laptop en converteert ze vervolgens naar dng

B.   Selecteren van de te bewerken opnamen

  1. verwijder de deelvensters links, rechts en onder door op de driehoekjes te drukken en creëer een volledig beeld
  2. vergroot de geïmporteerde foto’s in rasterweergave met de miniaturen schuifbalk tot de hoogte beeldvullend is
  3. selecteer de te bewerken foto’s door het vlaggetje links boven wit te maken
  4. vergelijk bij meerdere opnamen van hetzelfde onderwerp in de XY weergave en bepaal welke de beste is
  5. schakel rechts boven het filter in en kies de foto’s met vlag

C.   Algehele bewerking van de geselecteerde foto’s

  1. selecteer bovenin de module ontwikkelen en zie de deelvensters links en rechts terugkomen
  2. open met het driehoekje het onderste deelvenster voor de fotostrip met de te bewerken foto’s
  3. selecteer op de fotostrip de te bewerken foto
  4. open links boven de Navigator en stel 1:1 in om het gebied te bepalen waar de scherpte wordt gecontroleerd
  5. kies in het commando veld Standaard de juiste witbalans, pas zo nodig de belichting en het contrast aan
  6. maak daar ook de hooglichten donkerder en de schaduwen lichter
  7. zet in het menu lenscorrecties alle verticalen en horizontalen in de juiste richting
  8. kies de uitsnijbedekking vlak onder het histogram en snij waar nodig de randen bij
  9. bij een futloze foto kan in Standaard de presentie verhoogd worden door de levendigheid en helderheid aan te passen

D.   Plaatselijke bewerking van de geselecteerde foto’s

  1. klik rechtsboven onder het histogram op het aanpassingspenseel en open zo het menu van de deelbewerking
  2. stel de penseelgrootte in en vink het automatisch markeren aan om scherpe vlakbegrenzingen te krijgen
  3. selecteer de te bewerken vlakken op de foto en pas de deelbewerking opnieuw aan
  4. kies vervolgens wissen om plaatselijk de deelbewerking op te heffen

E.   Exporteren van de eindresultaten

  1. klik als de foto klaar is linksboven op bestand exporteren
  2. selecteer exporteren naar vaste schijf en kies de doelmap
  3. stel bij bestandsinstellingen afbeeldingsindeling JPEG in met een kwaliteit van 100
  4. kies rechtsonder exporteren en als de foto al eerder is geëxporteerd, overschrijven met dezelfde naam

 

adobe_lightroom_workflow_rev2

 

 

 

 

From → beeld, design

One Comment
  1. margo permalink

    Interessant, een hele procedure . XXM

Geef een reactie

