Skip to content

muziekgenrefilms 21-30

16/02/2016

Waynes World – Penelope Spheeres – 1992

De gitarist op de foto Mike Meyers (1963) was de drijvende kracht achter Waynes World. Hij maakte een tijdsbeeld van de Mid Amerikaans heavy metal experience in de jaren 70, de muziekperiode van het headbangen met hoge gilvocalen. Een kruisbestuiving van Engelse glitterrock met Amerikaanse Southern Desert rock. Meyers speelt Wayne Campbell die met zijn slome vriendje Dana Carvey een plaatselijke kabel-tv show heeft. Op de bank in hun huiskamer kunnen ze zo lekker eenduidig hun puberale chickfantasieën kwijt. Big time producer Rob Low uit Chicago wil het showformat statewise uitzenden en kopieert hun woonkamer in de studio in Chicago. Maar Meyers beledigt meteen in de eerste show de sponsor en ze worden ontslagen. De vrienden vallen vervolgens voor de klassieke rockbabe Tia Carrera. Ze is de zangeres/bassiste van haar band Cassandra and Crucial Taunt. Daarna gaat er natuurlijk van alles mis totdat Meyers en Carrera elkaar aan het eind toch krijgen.
De klassieke scenes zijn die waar ze Bohemian Rhapsody zingen in de mirthmobiel en vervolgens met wilde haren gaan headbangen. Of de gitaarwinkel waar Meyers verliefd is op een Witte Fender Stratocaster 1966 van vóór de overname door CBS en het spelen van Stairway to Heaven verboden is. Gastrollen van Claudia Schiffer en Alice Cooper. Maar de essentie van de film is de positieve vriendschap tussen Meyers en Carvey.

prey for rock & Roll gina_gershon002

Prey for Rock & Roll – Alex Steyermark – 2003

Als er iemand is die een sleazy rockbitch kan spelen dan is het wel Gina Gershon (van Bound – Wachowsky Brothers – 1997).  Ze vindt dat zelf blijkbaar ook want ze produceerde deze film over een ouder worden girlpunkband. De 4 vrouwen leven al 20 jaar voor hun muziek en boeken weinig vooruitgang. Als de zangeres/slaggitarist Nicky (net als de actrice Gina) 40 wordt is het toch wel een tijdstip voor bezinning op hun muziekcarrière. In een voice-over deelt ze haar gedachten en die zijn verhelderend maar voorspelbaar. Haar dilemma is niet op te lossen: moet je met 40 stoppen met de muziek en daarmee erkennen dat je 20 jaar in een hopeloze zaak hebt gestopt? Of moet je doorgaan en accepteren dat het niet meer gaat lukken. De bandleden hebben onderling veel ruzie. Als de sologitariste bij een verkeersongeluk omkomt wil Gina stoppen maar dat wordt niet geaccepteerd. De bandleden hebben de muziek nodig om hun leven draaglijk te maken. Het gaat niet om het helende element van de muziek maar om de vlucht uit de ellende van alledag. Ook blijken ze elkaar nodig te hebben en ze zijn als familie voor elkaar. Ze gaan door omdat het voldoende is om een paar keer per maand op te treden en het mooiste gevoel ter wereld te ondergaan.
Prey for Rock & Roll is gedeeltelijk ook een vrouwenfilm en de mannen doen er niet zo toe. De sologitarist en de drummer zijn een lesbisch stel, Gina zelf is biseksueel en alleen de bassiste valt op de verkeerde mannen. Hun wereld is de stof waarvan de punkmuziek is gemaakt. It’s lonely at the top but it kills at the bottom. 

Gina zingt de liedjes zelf en is overtuigend nadat een vriendin is verkracht.

Every 6 minutes someone says “no”
Every 6 minutes she gets ignored
Every 6 minutes a woman cries
Because every 6 minutes her pleas are denied
I’ve got .38 special reasons at my side
Face the ultimate “no” big boy this time I’ll decide
If I had a bullet for every six minutes I know just where to put it
Every six minutes running your heart and runnin’ your brain
Maybe I’ve gotta start It just might ease my pain

Purple-Rain

Purple Rain – Albert Magnoli – 1984

Prince heeft een film gemaakt over een muzikant the Kid die erg veel op Prince zelf lijkt. Het is dus verleidelijk de film als muziek biopic te bekijken. Toch wordt het een muziekgenre film omdat ik weiger te geloven dat Prince in het echt lijkt op zijn filmkarakter. Want the Kid is een arrogante en gemene muzikant die geen inspraak van zijn bandleden duldt en erg vervelend is voor zijn vriendin Apollonia Kotero.
Prince speelt de leider van zijn band The Revolution. Hij woont nog bij zijn ouders thuis en heeft problemen met zijn gewelddadige vader. De band speelt begin jaren 80 in Minneapolis in de club First Avenue. The Kid leert Apollonia kennen en heeft veel moeite om zijn zachte kant te ontwikkelen. In de club speelt ook de veel populairdere Morris Day en The Time. Door zijn stoerdoenerij drijft the Kid Apollonia in de armen van Morris Day die voor haar de groep Apollonia 6 opricht. Het komt nog maar net goed tussen de twee.
Muzikanten zijn duidelijk geen acteurs en het is maar goed dat er veel wordt gemusiceerd. Alleen al de nummers When Doves Cry of Purple Rain zijn voldoende om Prince alles te vergeven. Misschien wordt door het onbeholpen acteren de authenticiteit van de muziekscene wel groter en het tijdsbeeld sterker. De film werd een culthit en de opbrengst bedraagt worldwide $80 miljoen.

The Boys & Girl from County Clare 2

The Boys & Girl from County Clare – John Irvin – 2003

In Ierland in de stad County Clare wordt jaarlijks een Ceili Band wedstrijd gehouden. Het was een strikt Ierse aangelegenheid tot in 1965 voor het eerst een band uit Liverpool meedoet. De miljonair en ex Ier Colm Meany keert na 20 jaar terug naar zijn vaderland en wil de wedstrijd winnen. Hij blijkt de broer van Bernard Hill die de winnaar van het vorige jaar was.  Andrea Corr (van de Corrs) zorgt voor de love interest. Zij speelt in de Ierse band en is de onschuld die geplukt wil worden door de Engelse fluitspeler uit de Liverpoolband. Haar moeder is de reden van de ruzie tussen de broers en zij bekent dat de miljonair Corrs vader is. De film duurt maar 80 minuten en heeft nog steeds volop ruimte voor voldoende Ceili muziek die strak en zonder showmanship moet worden gespeeld. Leuke en hartverwarmende film over mensen en muziek waar toch nog een budget van  €8 miljoen voor is gevonden. De opbrengst is niet te achterhalen.
De Ierse broer bleef vrijgezel onder het motto: When you got the music you got friends in life. That’s why I’m never alone.

august-rush-19-10-2007-24-g

August Rush – Kristin Sheridan – 2007

Rockmuzikant Jonathan Rhys Meyers ontmoet de klassieke celliste Keri Russell. Na een nacht samen worden ze gescheiden en Keri’s vader geeft de baby heimelijk ter adoptie. Hij legt pas verantwoording af aan zijn dochter als hij 11 jaar later overlijdt. Moeder Keri gaat vervolgens op zoek naar haar kind. Die zoon heet August Rush en groeit op in een weeshuis. Hij blijkt een muzikaal wonderkind die in al zijn omgevingsgeluid muziek hoort. Hij ontvlucht het tehuis en komt in de handen van zwerver Robin Williams die hem als straatmuzikant exploiteert. August kan meteen op ieder instrument spelen dat in zijn handen komt: de gitaar van de straatmuzikant, het orgel in de kerk van het gospelkoor. Hij mag zelfs naar de Juilliard School of Music en componeert daar meteen maar een rhapsody. Als hij het stuk in Central Park moet dirigeren treedt daar ook zijn moeder op en is zijn vader onder het publiek. Eind goed al goed. Freddie Highmore speelt een schattig jongetje met wonderogen en een stralende lach.
Budget $30 miljoen USA Boxoffice $31 miljoen. Regisseuse Kristin Sheridan is de dochter van regisseur Jim Sheridan.

soul_men01

Soul Men – Malcolm Lee – 2008

Samuel Jackson en Bernie Mac maakten deel uit van het soul trio The Real Deal.  Ze komen na 20 jaar weer bij elkaar om te spelen op het herdenkingsconcert voor hun overleden lead zanger John Legend. Toen hij solo ging viel de band uiteen en raakten de back up zangers aan lager wal. In een cross country autorit van LA naar NY treden ze iedere avond in een andere tent op om hun act weer op te poetsen. Ze ontmoeten Macs dochter Sharon Leal (zie Dream Girls) die later toch weer Samuel Jacksons dochter blijkt te zijn. Ze kan ook zingen, gaat met hun mee en verandert van schuchter meisje in een superster. Lekkere vette Stax soul met slick steps en platte grappen. Een onderhoudende film met veel ontroerende scenes. Jackson is opnieuw de alleskunner en Mac blijkt erg komisch. Net zo veel road movie als een muziekfilm. Als bij de Blues Brothers kunnen ze de politie net voorblijven tot de afsluitende show. Gastrol van Isaac Hayes.

Bring it on

Bring it on – Peyton Reed – 2000

Dans is ook een muziekgenre en de cheerleaders van het American Football voeren vaak hele dansroutines op.  Kirstin Dunst wordt de aanvoerster van de cheerleaders van de Toros. Ze krijgt de zware taak om het team voor de 7de keer te laten winnen op het jaarlijkse Regionale College Cheerleading Championship. Als versterking neemt ze een turnster aan die ontdekt dat de dansroutines gestolen zijn van een all black team. Dat zwarte team deed nooit eerder mee en daagt ze nu uit om de strijd aan te gaan. Ze huren een arrogante choreograaf in die cheerleaders beschouwt als dancers who have grown retarded. Maar op de regionale kampioenschappen blijkt hij ook voor andere teams te hebben gewerkt. Ze verliezen schandelijk maar mogen als titelhouder toch naar de landelijke kampioenschappen. Met een nieuwe act worden ze nipt tweede en het all black team wint. Ondertussen ontstaat er ook nog een liefde tussen Dunst en Jesse Brandford, het broertje van de turnster. College films zijn in Amerika big money:  budget $ 10 miljoen en boxoffice USA $ 70 miljoen. Met zo’n succes is het niet vreemd dat er 4 vervolgdelen met andere acteurs komen.

hairspray poster 2

Hairspray – John Waters – 1988

John Waters maakte een uitgesproken film over de blanke highschool muziek uit 1962. De teenybop muziek  (Gene Pitney, Paul Anka & Lesley Gore) wordt langzaam overgenomen door de zwarte twist van Chubby Checker en de doowop. In het begin is de muzikale scheiding nog duidelijk en wordt alleen op donderdag negro-night uitgezonden. Het verhaal speelt in Baltimore waar de 19-jarige Ricky Lake danseres bij haar favoriete Corny Collins tv show wil worden. Het wordt haar door iedereen afgeraden omdat ze veel te dik is. Maar haar gewicht zit niet in de weg van het succes en ze blijkt ongekend populair. Haar knappe concurrente met de gemene moeder Debbie Harry (van Blondie) proberen tevergeefs van alles om te verhinderen dat ze Miss Autoshow 1963 wordt.
De film was in het begin een matig succes en werd pas later een typische cultfilm met vreselijk foute humor, wansmaak en discriminatie. Veel grappen kunnen tegenwoordig niet meer. Je houdt er van of niet. Net zoals van transgender Divine die de dikke moeder speelt. Budget $2 miljoen; USA boxoffice $ 6 miljoen . In 2002 is er een Broadway musical van gemaakt en in 2007 een tweede filmversie door Adam Shankman met John Travolta en Michelle Pfeiffer en in de dikke hoofdrol Nikki Blonsky. Ricky Lake is in de jaren na de eerste versie 60 kg afgevallen.

save-the-last-dance-2

Save the last dance – Thomas Carter – 2001

Julia Stiles zakt voor het Juilliard balletexamen en verliest tegelijkertijd haar moeder bij een auto-ongeluk. Ze moet verhuizen naar haar vader in Chicago. Ze komt in een all black buurt terecht en wordt heel langzaam verliefd op de zwarte Jean Patrick Thomas die dokter wil worden. Als haar zwarte vriendinnen ontdekken dat ze kan dansen nemen ze haar mee naar de hiphop nachtclub Steps. Het vriendje leert haar hiphopdansen maar zorgt er ook voor dat ze nog een keer auditie doet voor Juilliard. En natuurlijk slaagt ze vanwege zijn support en met een speciaal vrij hiphop nummer. De film geeft een geromantiseerd beeld van de hood die pseudo gevaarlijk is en waar ze interraciale relaties snowflaking noemen. Jammer dat Julia best wel aardig maar niet heel goed kan dansen. Ze wordt nu vanachter ten voeten en van voren alleen van boven gefilmd. Ook wordt Fred Astaires adagio niet opgevolgd en worden de dansen opgeknipt in te veel losse beelden. Maar ze kan wel weer heel goed onverstoorbaar kijken en na een tijdje een klein lachje op haar strakke mondje toveren.
Opnieuw Big Business : Budget $13 milj, USA Boxoffice $90 milj.

Left to right: Miles Teller as Andrew and J.K. Simmons as Fletcher Photo by Daniel McFadden, Courtesy of Sony Pictures Classics

Whiplash – Damien Chazelle – 2014

De 19-jarige drumstudent Miles Teller wordt op het conservatorium geterroriseerd door zijn leraar J.K. Simmons. Teller wil de beste jazzdrummer ooit worden met als voorbeelden Buddy Rich en Phillie Jo Jones. De leraar Simmons demoniseert zijn leerlingen zodanig dat een voormalige student zelfmoord heeft gepleegd. Ook Teller komt in levensgevaar als hij op weg naar een optreden een auto-ongeluk krijgt. Hij neemt gewond achter zijn drumstel plaats maar kan de stokjes niet meer goed vasthouden. Meedogenloos zet Simmons hem uit de band.
Teller gaat van school en de leraar wordt ontslagen vanwege een belastende getuigenis van Teller. Maanden later ontmoeten ze elkaar bij toeval als Simmons piano speelt in een jazzclub. Teller mag optreden met zijn jazzorkest en Simmons neemt wraak door hem zonder bladmuziek te laten blunderen. Teller vlucht in eerste instantie van het podium maar keert terug en neemt met een gigantische drumsolo de leiding van de orkest over.
Schrijver/regisseur Damien Chazelle is een voormalig jazzdrummer. Miles Teller speelde vanaf zijn 15de rockdrums en kreeg voorafgaand aan de film 3 weken jazz les. Hij komt zeer overtuigend over. De leraar Simmons steelt echter de show en moet een gevreesde tegenspeler zijn geweest. Budget $3.3 milj, USA boxoffice $ 13 milj.

Wat aan dit blog vooraf ging:

  1. Rock Star – Stephen Herik – 2001
  2. Velvet Goldmine – Todd Haynes – 1998
  3. The Fighting Temptations – Jonathan Lynn – 2003
  4. Almost Famous – Cameron Crowe – 2000
  5. Inside Llewyn Davis – Coen Brothers – 2013
  6. Walk Hard – The Dewey Cox Story – Jake Kasdan – 2007
  7. Across the Universe – Julie Taymor – 2007
  8. Hustle & Flow – Craig Brewer – 2005
  9. Bandslam – Todd Graff – 2009
  10. Black Snake Moan – Craig Brewer – 2007
  11. Pitchperfect – Jason More – 2012
  12. The broken circle breakdown – Felix van Groeningen – 2012
  13. Sparkle – Salim Akil – 2012
  14. Joyful Noise – Todd Graff – 2012
  15. Country Strong – Shana Feste – 2010
  16. Camp – Todd Graff – 2003
  17. The Fabulous Baker Boys – Steve Kloves
  18. Begin Again –  John Carney – 2013
  19. School of rock – Richard Linklater – 2003
  20. The Commitments – Alan Parker – 1991

https://erikgveld.wordpress.com/2015/02/15/muziekgenre-films-1-10/
https://erikgveld.wordpress.com/2015/08/17/muziekgenre-films-11-20/

Advertenties

From → film, muziek

One Comment

Trackbacks & Pingbacks

  1. muziekfilms 31- 40 | Ontknoping

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: