Skip to content

Celebrity Silhouette 2011

22/03/2016

1 celebrity silhouette 2

De Celebrity Silhouette is een cruiseschip van Celebrity Cruises. De schepen zijn te herkennen aan de grote X op de schoorsteen. Die X is het symbool voor de Griekse letter ‘Ch’ en verwijst naar de naam Chandris van een Griekse familie. Ze startten in 1913 met de scheepvaart en richtten in 1988 Celebrity Cruises op. In 1997 fuseerde het bedrijf met het Amerikaanse Royal Caribbean International tot de holding Royal Caribbean Cruises. Het is de tweede cruisemaatschappij ter wereld, na de twee keer grotere Amerikaanse Carnival Corporation. De 47 schepen zijn verdeeld over de merken Royal Caribbean International, Celebrity Cruises, Azamara Club Cruises, Pullmantur Cruises en CDF Croisieres de France.

De vloot van Celebrity Cruises bestaat uit 11 schepen: 1 Century , 4 Milleniums, 5 Solstices en 1 Xpedition. De 5 Solstices zijn tussen 2008 en 2011 in de vaart gebracht en behoren daarmee tot de nieuwste en grootste generatie cruiseschepen.  De Solstice,  de Equinox, de Eclipse, de Silhouette en de Reflection hebben allen dezelfde afmetingen van 37 meter breed en 315 meter lang. De indrukwekkende lengte is alleen maar voor te stellen door 3 voetbalvelden achter elkaar te leggen. Ook de hoogte is met zijn 17 dekken onvoorstelbaar. Een grof rekensommetje komt uit op 170.000 m2 vloeroppervlak. Er zullen in Nederland weinig kantoorgebouwen zijn die deze oppervlakte overtreffen. Ook de bouwkosten van $650 miljoen overstijgen mijn bevattingsvermogen.  Met $3800 per m2 vloeroppervlak is dat 2x zo duur als een kantoorgebouw. De grootte van een schip wordt uitgedrukt in het tonnage. Met 122.000.000 kg komt je uit op een vloergewicht van 700 kg per m2. Ook dat is aanzienlijk meer dan een kantoorgebouw dat op 500 kg/m2 wordt geconstrueerd. Ondanks die verbazingwekkende cijfers blijft de tendens naar nog groter in de cruisewereld . De Royal Carribean Allure of the Seas  uit 2007 is met zijn 360 x 50 m momenteel het grootste cruiseschip ter wereld. Met een tonnage van 225.000 kg en een bouwprijs van $1.200.000,- is het twee keer zo groot als de Silhouette.

3 Meyer

De 5 Solstice schepen van Celebrity zijn gemaakt door de Meyer Werft in Papenburg Noord Duitsland. De werf is in 1795 gesticht door de familie Meyer die momenteel al in de 7de generatie is aangeland. In 1997 is er met de naastliggende Neptun Werft uit Rostock gefuseerd tot de Meyer Neptun Group. De Meyer werf is als enige overgebleven van de 23 scheepswerven die Papenburg vroeger rijk was. Er werken 3100 mensen met een gemiddelde leeftijd van 38 jaar. Ze weten van aanpakken want ze bouwden tussen 2008 en 2012 één Solstice schip per jaar. Dat komt dus neer op een omzet van $200.000 de man. Die productiviteit is natuurlijk een gevaarlijk sommetje omdat het aandeel van de onderaannemers niet bekend is.

Meyer Werft bouwde tussen 1986 en 2015 maar het liefst 40 cruiseschepen. Hun 2 overdekte dokken zijn volkomen geautomatiseerd en gedigitaliseerd. Het schip wordt in een ruimtelijk 3 d programma ontworpen en vervolgens zonder papieren constructietekeningen gefabriceerd. De bouwmethode is een soort prefab bouw waarbij het schip als 70 gigantische Lego stenen van maximaal 800 ton in elkaar wordt gezet. Pas nadat de blokken aan elkaar zijn gelast wordt de huid eromheen gevouwen. De cruiseschepen zijn de specialiteit van Meyer maar in de magere jaren stappen ze heel pragmatisch over naar gastankers en containerschepen.

Door de vraag naar steeds grotere schepen wordt hun locatie aan de relatief smalle en ondiepe Eems problematisch. De geproduceerde schepen worden bij kunstmatig verhoogd hoogwater achterwaarts naar de zee gesleept. Het vergt een nauwkeurige planning omdat onderweg ook nog 2 bruggen gedeeltelijk gedemonteerd moeten worden. Na het wegslepen worden de schepen tijdelijk in een zeehaven afgemeerd voor afbouw en proefvaarten.

5 cutaway solstice

Het cruiseschip is een doorontwikkeling van de oceaanstomer die ontworpen was voor personenvervoer tussen de continenten. De komst van de grote intercontinentale vliegtuigen in de jaren 60 heeft deze schepen overbodig gemaakt. De zeewaardigheid en de snelheid waren niet meer maatgevend en werden opgeofferd aan het reisplezier. De diepgang werd verkleind tot 8 meter om ondiepe havens te bezoeken en het constructiegewicht verlaagd om brandstof te besparen. Voor het comfort van de passagiers werden de hutten vergroot naar 18 m2 en zoveel mogelijk aan de buitenzijde van het schip geplaatst. Bij de Silhouette liggen 1300 van de 1440 hutten aan de buitenzijde. De laatste trend is om deze hutten ook nog van een balkon van 5 m2 te voorzien. Resultaat van dit programma van eisen is dat de schepen hoger worden en de stabiliteit nadelig beïnvloed. Op het eerste gezicht lijkt een cruiseschip namelijk gevaarlijk topzwaar. Maar gelukkig ligt het zwaartepunt relatief laag doordat de opbouw uit lichte metalen als aluminium en hoogwaardig staal bestaat en de grote grote ruimten zo hoog mogelijk in het schip zijn gesitueerd. De breedte helpt met zijn 37 meter natuurlijk ook mee ten opzichte van een hoogte van 70 meter. Tot slot heeft men de onderbouw uit zware materialen samengesteld en daar natuurlijk ook de zware machineonderdelen geplaatst.

Net als alle moderne cruiseschepen wordt de Silhouette aangedreven door elektromotoren die hun stroom krijgen van dieselgeneratoren. Het voordeel van deze splitsing is dat men, onafhankelijk van de beweging van het schip, exact de benodigde hoeveelheid elektriciteit kan opwekken. Want als het schip in de haven ligt is er minder elektriciteit nodig dan op zee. Vooral in havens waar de milieuregels strenger zijn dan op zee is dat van groot belang. Een grote milieuwinst is nog te halen als de schepen in de haven aan de stekker kunnen en hun elektra van wal halen. Met zijn cruisesnelheid van 45 km/uur heeft de Silhouette een verbruik van 4400 ltr /km. Daar lijkt nog milieuwinst te halen maar omgeslagen per passagier valt het verbruik reuze mee en komen we uit op een bescheiden 2 ltr diesel/km/persoon.
De afvalverwerking lijkt me een even groot milieu probleem. Vroeger werd alles op zee overboord gedumpt. Tegenwoordig hoop ik dat daar meer beperkingen aan zijn gesteld. Maar om bij lange tochten al het rioolwater op te sparen voor de volgende haven lijkt me ook ondoenlijk.

Cruisen is een booming business. Wereldwijd varen er inmiddels 400 cruiseschepen en jaarlijks komen daar gemiddeld 10 stuks bij. De fabricage  wordt gedomineerd door 3 Europese werven (Meyer Werft Duitsland, Meyer Turku Finland, Fincantiery Italië) en 1 Aziatische maatschappij. Heel vreemd dat de Amerikanen, die de helft van de cruisemarkt voor hun rekening nemen, niet zelf produceren.

1 celebrity_silhouette_meyer_werft

Een cruiseschip is met zijn 5000 inwoners een drijvend dorp dat men moet vervoeren, voeden en vermaken. De personele gemeenschap wordt dus geleid door 2 aparte organisaties: een vervoerstak met de kapitein aan het hoofd en een verzorgings- en vermaakstak met een hotelmanager. De bevoorrading van het cruiseschip vindt normaal gesproken in de vertrekhaven van een tour plaats. Ze moeten daar dus gigantische voorraden voor de hele reis inslaan. Eten en drinken voor 2 weken voor 5000 personen. Met een eitje per dag kom je al op 50.000 eieren.
Cruisen is een 24/7 bedrijf en de bemanning werkt meestal met een arbeidscontract van 10 maanden in weekdiensten van 77 uur. Na 2 maanden vakantie volgt, als de klanten en werkgever tevreden zijn, een volgende contract. Het loon is laag en het verzorgend personeel wordt meestal uit lage lonen landen gehaald. Omdat het personeel tijdens het werk totaal geen onkosten maakt kan het toch financieel aantrekkelijk zijn. De 1500 bemanningsleden zijn een gemeenschap binnen de gemeenschap. Ze slapen in de onderbouw in 2 persoonshutten die voorzien zijn van tv en douche. Alleen de stafleden krijgen een kamer voor zichzelf en misschien ook nog een klein raampje. Daarnaast gebruiken 1500 mensen ook nog de nodige gezamenlijke personeelsruimten voor eten, recreëren, fitness, bidden en ziek zijn.
De rederij kiest als thuishaven voor een schip een plek waar het belastingklimaat gunstig is en de arbeidswetgeving beperkt. Voor de Celebrity Silhouette is dat Valletta in Malta geworden. De personeelsleden komen uit verschillende landen en zijn daardoor onderling zo verdeeld dat ze bij arbeidsconflicten geen vuist kunnen maken.

In 2015 waren er 23 miljoen cruisereizigers waarvan 62 % al eens eerder gecruised had. Vanwege de Amerikanen is het Caribisch gebied met 35 % het drukst bevaren. Daarna volgt de Middellandse zee (20%) en Noord Europa (10 %). In totaal worden er over de hele wereld 1000 havens bezocht. De gemiddelde cruisepassagier betaalt $1,728 per tocht en Celebrity houdt daar $185 winst aan over. Vóór het jaar 2000 waren alle voorzieningen aan boord inbegrepen in de prijs. Tegenwoordig biedt men een basispakket aan van 3 maaltijden in het hoofdrestaurant, toegang tot recreatieshows, fitness en gebruik van het zwembad. Daarbovenop kan men aanvullend kiezen voor de luxe van alcohol, specialiteitenrestaurants, wifi, wellness en workshops. De dollar is de betaaleenheid aan boord maar deze is niet contant aanwezig. Alle betalingen worden met een persoonlijke identiteitskaart verrekend. Deze dient tevens als sleutel voor de kamerdeur en is nodig bij de toegangscontrole tijdens de landexcursies. De scheepsleiding weet dus ten alle tijden waar iedereen zich bevindt. Dit is sinds 9/11 extra van belang omdat cruiseschepen vanwege zijn kapitaalkrachtige passagiers een potentieel doelwit zijn voor terroristen en piraten. Als een van de weinige schepen hebben ze een wapenarsenaal aan boord dat in geval van nood verspreid wordt onder het personeel. Ook kan de brandblusinstallatie gebruikt worden om te voorkomen dat  piraten kunnen enteren. Maar gelukkig is het nog niet voorgekomen dat de vaarpret verstoord wordt. Of het is vakkundig door de cruisemaatschappijen verborgen.

6 Solsticegrandeparney

7 Cruise-Ship-Celebrity-Silhouette-Lawn-Club-Grill-Image-Courtesy-of-Celebrity-Cruises

Celebrity Eclipse interior photos..The Library.

8a Solstice_Performance_2

????????????????????????????????????

9 CEL_SL_Sunset-CatSV

9 Celebrity Silhouette Bathroom

Advertenties

From → design

One Comment
  1. margo permalink

    Goede info! XXM

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: