Skip to content

ontknopingsmuziek 26-30 city blues

12/10/2016

albert-king-cover-1

Albert King – King of the Blues Guitar – 1966/68 compilatie 1989.

Albert is de meest waarachtige van de 3 Kings (Albert, Freddie, BB en geen familie). Zijn hese stem klinkt alsof hij werkelijk lijdt en de ellende hem bij de strot grijpt. Zijn Gibson Flying V Lucy geeft niet alleen commentaar maar gooit er nog een schepje bovenop met haar lome metalen last. Albert King (1923-1992) is geboren in Mississippi en groeide op in het aangrenzende Arkansas. Hij was bulldozer bestuurder tot hij pas met 33 professioneel muzikant kon worden. Daarna duurde het nog 10 jaar voor hij in 1966/1968 zijn legendarische opnamen in de Stax Studio in Memphis maakte. Zijn band bestond uit Booker T Jones, Steve Cropper en de Memphis Horns. Het klinkt dus lekker authentiek vet en daarom noemden ze hem The Velvet Bulldozer. Zijn gewicht van 110 kg zal zeker meegespeeld hebben. Zijn faam kwam pas toen zijn liedjes door de blanke jongens gecoverd werden. Born under a bad sign door Cream, Laundromat Blues door Rory Gallagher, the Hunter door Blue Cheer, Personal Manager van John the Revelator. Zijn signature song is natuurlijk Born onder a bad sign.

Born under a bad sign, I been down since I begin to crawl
If it wasn’t for bad luck, I wouldn’t have no luck at all
Hard luck and trouble is my only friend
I been on my own ever since I was ten
I can’t read, haven’t learned how to write
My whole life has been one big fight
I ain’t lyin’, If it wasn’t for bad luck I wouldn’t have no kind-a luck at all

freddie-king-707x696-bmp

Freddie King – Blues Guitar Hero -1961/1964 compilatie  1993

Freddie King (1934-1976) komt uit Texas en verhuist op 16 jarige leeftijd met zijn ouders naar Chicago. Hij begon meteen met optredens en neemt al met 22 zijn eerste liedje op. In 1960 is zijn stijl volwassen en begint hij met zijn legendarische Federal opnamen. In 6 jaar tijd neemt hij 70 songs op. In 1963 keerde hij terug naar Texas waar hij op 42 jarige leeftijd aan zijn afmattende leefstijl van 300 optredens per jaar overlijdt. Hij zingt zijn blues met een opgewekte droefheid. Het lijkt er bijna op dat hij geniet van zijn ellende. Ook de gitaarsoli op zijn Gibson Les Paul zijn helder en schoon. Hij is misschien wel de beste gitarist van de 3 Kings en zijn soli snijden venijnig door de muziek heen. Heel begrijpelijk dat hij daarmee Eric Clapton inspireerde. Ook is hij de grondlegger van de stevige Texas Blues stijl die leidde naar Stevie Ray Vaughn. Op het Layla album van Derek & the Dominos (=Eric Clapton) album staat zijn prachtige cover van Have you ever loved a woman. Clapton kon zich in 1970 goed inleven in de tekst omdat hij van Patty Boyd hield die de vrouw was van zijn vriend George Harrison.

Have you ever loved a woman, So much you tremble in pain?
And all the time you know, She bears another man’s name.
But you just love that woman, So much it’s a shame and a sin.
But all the time you know, She belongs to your very best friend.


elmore-james-705x693-bmp

Elmore james – The master of the slide guitar – 1951/1963 – compilatie 1990

Elmore James (1918-1963) is meer kwaad dan droevig. Zijn venijnige bottleneck gitaar bevestigt het nog eventjes met een gruizige herhaling. Hij speelt eigenlijk meer versterkte country blues en kwam dan ook alleen voor zijn opnamen naar Chicago. Om zijn schroom te omzeilen vertelden de opname technici dat het een repetitie was terwijl ze definitief opnamen. Uit zijn liedjes blijkt ook dat hij te lief voor de vrouwen was. Ze bezorgden hem veel leed en worden allemaal als Mean mistreating mama’s  of  Evil women bezongen. De pijn in zijn afgeknepen stem wordt door zijn astma extra invoelbaar. Zijn ontmoeting in 1937 met Robert Johnson was essentieel voor zijn ontwikkeling. Het resulteerde in 1951 zijn signature song Dust my broom dat in vele versies is opgenomen. De slide gitaar solo is van grote invloed geweest op Duane Allman en Johnny Winter. Andere liedjes zijn wel bekend maar dankzij anderen. Onze eigen Cuby and the Blizzards hebben een prachtige The sky is crying opgenomen.

The sky is crying, With all the tears rolling down the street
The sky is crying, With all the tears rolling down the street
I’m standing here and waiting for my baby, And I wonder where the little girl can be

I saw may baby one morning, I saw the little girl walking down the street
I saw my baby one morning, I saw the little girl walking down the street
You know that I feel so happy, Until my poor heart skips a beat

Yeah my baby left me, The little girl she don’t love me anymore
Yeah my baby she left me, The little girl she don’t love me anymore
Now the sky is crying, The tears come rolling to my door

muddy-waters

Muddy Waters – McKinley Morganfield a.k.a. Muddy Waters – 1948/1958 – compilatie 1971

Muddy Waters (1913-1983) is het goudhaantje onder de klassieke bluesmuzikanten.  Hij is de macho en ladiesman die zijn leven  echt niet door de vrouwen laat bepalen. Ze zijn er voor hem en hij bepaalt de condities. Hij behoudt zijn waardigheid en zijn teksten zijn trots. De blues zit hem voornamelijk in de muziek. Na de acoustische folkblues in Mississippi vertrok hij pas in 1943 naar Chicago waar in 1948 de eerste electrische opnamen voor Chess Records plaatsvonden. Toen hij in 1958 voor het eerst in Europa optrad schrok men van zijn hoge geluidsvolume. Daarmee was hij van grote invloed op de Engelse blues renaissance die de blues weer op de kaart zetten. De Rolling Stones noemden zich zelfs naar een van zijn liedjes. Zij ontmoetten hem op tournee in Amerika toen hij weer als huisschilder werkzaam was. Muddy Waters speelde eigenlijk in de jaren 50 voor de zwarte markt de rock muziek die 10 jaar later bij het blanke publiek populair werd. Een deel van de eer gaat naar de vette mondharmonica van Little Walter.

Now when I was a young boy, at the age of five
My mother said I was, gonna be the greatest man alive
But now I’m a man, way past 21, Want you to believe me baby,
I had lot’s of fun, I’m a man
I spell mmm, aaa child, nnn
I’m a man, I’m a full grown man
I’m a man, I’m a natural born lovers man
I’m a man, I’m a rollin’ stone
I’m a man, I’m a hoochie coochie man

howlin-wolf-chess-box

 

Chester Burnett (1910-1976) komt niet zonder reden aan zijn bluesnaam Howlin’ Wolf. Hij zingt alsof door de duivel bezeten. Zijn veelomvattende lichaam had naast een grote persoonlijkheid ook een schuurpapieren stem met groot bereik die kon huilen met de wolven in het bos. Hij kreeg gitaarles van Charley Patton en bleef tot zijn 38ste in Mississippi waar hij meehielp op de boerderij van zijn vader. Vervolgens kwamen zijn eerste opnamen in Memphis onder de aandacht van Leonard Chess die hem in 1952 naar Chicago haalde.  Samen met Muddy Waters maakten hij daar de volgende 10 jaar de dienst uit en beïnvloedde de Engelse bluesgolf. Cream nam een 20 minuten durende versie van Spoonfull op. De Rolling Stones kwamen natuurlijk met Little Red Rooster, de Yardbirds kozen Smokestack Lightning en Rory Gallagher ontfermde zich over Sugar Mama. Net als Muddy was Howlin’Wolf geen droef bluestype en stal met zijn presentie van 120 kg overal meteen de show.

Some folk built like this, some folk built like that
But the way I’m built, you shouldn’t call me fat
Because I’m built for comfort, I ain’t built for speed
But I got everything all the good girls need

I don’t have no diamond, and I don’t have no gold
But I’ve got a lot of lovin’ and I want you to know
That I’m built for comfort, I ain’t built for speed
But I got everything all the good girls need

Some folk rip and roar, some folk b’lieve in signs
But if you want me, you got to take your time
Because I’m built for comfort, I ain’t built for speed
But I got everything all the good girls need

 

Wat er aan voorafging:
1. Richard Strauss – Eine Alpensinfonie – 1915
2. Frank Sinatra – In the wee small hours – 1955
3. Miles Davis – Kind of Blue – 1959
4. David Bowie – Low – 1977
5. Mike Farris- Salvation in Lights – 2007
6. Black Album – Metallica – 1991
7. Franz Schubert – Symfonie in C majeur – D944 – 1825
8. Rory Gallagher – Calling Card – 1976
9.  Never No Lament – Duke Ellington – The Blanton-Webster Band (1940-1942)
10. Madrugada – Industrial Silence  – 1999
11. Buddy Miller – Your love and other lies – 1995
12. Beyoncé – Beyoncé – 2014
13. Led Zeppelin – Led Zeppelin  – 1969
14. George Friedrich Handel – Concerti Grossi Opus 6 – 1739
15. Ray Charles – Modern sounds in Country & Western – 1962
16. Free – Fire and Water – 1970
17.  Cypress Hill – Black Sunday – 1993
18.  Iris Dement – My Life – 1993
19.  Roosbeef – Ze willen wel je hond aaien maar niet met je praten – 2008
20. The Tea Party – The edges of twilight – 1995
21. TLC – CrazySexyCool – 1994
22. Mozart – Symfonie 35 Haffner – 1782
23. Duffy – Rockferry – 2008
24. Rod Stewart – The Rod Stewart Album – 1969
25. Kruder Dorfmeister – The K&D sessies – 1998

 

https://erikgveld.wordpress.com/2014/10/20/ontknopingsmuziek-1-5/
https://erikgveld.wordpress.com/2014/12/10/ontknopingsmuziek-6-10/
https://erikgveld.wordpress.com/2015/01/18/ontknopingsmuziek-11-15/
https://erikgveld.wordpress.com/2015/03/21/ontknopingsmuziek-16-20/
https://erikgveld.wordpress.com/2015/05/11/ontknopingsmuziek-21-25/

 

Advertenties

From → muziek

Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: