Skip to content

Rampenfilms  1-10

28/11/2016

day-after-tommorw

The Day after Tomorrow – Roland Emmerich – 2004

Roland Emmerich is met zijn logge kolossale blockbusters de koning van de rampenfilms. Ze zijn allemaal erg duur maar brengen nog meer op. In The day after tomorrow creëert hij een nieuwe ijstijd die Amerika overvalt. Het gebeurt net zo snel en onverwacht als in de prehistorie. Door het smelten van het poolijs verandert de verhouding zout en zoet water en verdwijnt de warme golfstroom. De temperatuur daalt onverwacht snel en Los Angeles wordt geteisterd door een veelvoud aan tornado’s. Aan de oostkust regent het continu en stijgt de zeespiegel. De verkeerstunnels lopen vol en het openbaar vervoer valt stil. Een torenhoge vloedgolf baant zich een weg door Manhattan. Door de turbulentie stroomt koude lucht uit de stratosfeer naar de aardoppervlakte. Pas als het water bevroren is kunnen de bewoners van Manhattan geëvacueerd worden. De westerse wereld op het noordelijk halfrond moet verhuizen naar de derde wereld in het zuiden. De Amerikanen vluchten dus naar Mexico dat meteen zijn grenzen sluit.
Om er toch een speelfilm van te maken komt Emmerich altijd met een klein menselijk verhaaltje. Dit keer is Dennis Quaid de klimaatprofessor die zijn zoon Jake Gyllenhaal moet redden. De kinderen hebben zich in de National Library van NY verschanst en houden zich warm met het verbranden van de boeken. In een barre tocht te voet naar New York vindt de vader zijn zoon en worden ze geëvacueerd. De ijstijd lijkt waargebeurd en is imposant op zijn Emmerichs verfilmd. Pas door het slappe personal interest verhaal sluipt het ongeloof binnen.
budget $ 125 miljoen, boxoffice WorldWide $ 550 miljoen.

This is the end

This is the end – Seth Rogen & Evan Goldberg – 2013

Acteur, regisseur en scenarist Seth Rogen probeert voortdurend zijn grenzen te verleggen. Dit keer combineert hij het rampenfilmscenario met een real life soap waarin de acteurs zichzelf spelen. Hijzelf gaat met Jay Baruchel naar een feestje bij James Franco. Ze ontmoeten daar Jonah Hill, Craig Robinson en Danny McBride. Als de wereld buiten vergaat raken ze opgesloten en komen alleen buiten voor bevoorrading. De vrienden voeren heftige discussies en bekennen al hun gedachten en angsten. (De Heilige drie-eenheid is als Italiaans ijs). De wildste fantasieën doen de ronde over welke ramp er buiten is gebeurd. Een alienaanval, de apocalyps of zombies blijken de beste opties. Jonah Hill wordt verkracht door de duivel en raakt bezeten. Ze proberen tevergeefs exorcisme toe te passen maar er komen steeds meer duivels binnen. Als Craig Robinson zich opoffert om zijn vrienden te redden wordt hij onverwacht omhoog gebeamed. De apocalyps blijt dus gaande te zijn waarin alleen de goeden naar de hemel gaan. Nu maar hopen dat komische acteurs bij de goede mensen horen want ze voelen zich ook schuldig vanwege hun rijkdom. Het huis brandt af en ze vluchten door een vernield landschap uit het einde der tijden. James Franco offert zich op voor zijn vrienden en wordt ook opgebeamd. Hij is echter zo blij dat hij weer terug valt en door de cannibalen wordt opgegeten. Jay en Seth blijven als laatsten over en als Jay wordt opgebeamed wil hij Seth meetrekken. Maar pas als deze zich opoffert en loslaat wordt ook hij opgebeamed. In de hemel mogen ze een wens doen en Jay wenst dat de Back Street Boys bij elkaar komen. Als je van Seth Rogen humor houdt is het een heel leuke en onvoorspelbare film. Er waren voldoende fans want bij een budget van $32 miljoen was er een boxoffice WW van $125 miljoen.

snakes-on-a-plane-2

Snakes on a plane – David R. Ellis – 2006

Duivelskunstenaar Samuel Jackon lijkt in een onmogelijke rampenfilm terecht gekomen. Hij moet zijn kroongetuige voor een maffiarechtzaak per vliegtuig naar Los Angeles brengen. De aangeklaagde wil het vliegtuig laten verongelukken en heeft opdracht gegeven om giftige uitheemse slangen los te laten. Ze zijn met een gas ultra geweldadig gemaakt en gaan meteen op rooftocht. De doden vallen bij bosjes en ook beide kapiteins met de reserve piloot moeten eraan geloven. Jackson is ten einde raad en schiet de ruiten kapot waardoor de slangen naar buiten worden gezogen. Ondertussen neemt een passagier met vliegervaring plaats in de cockpit. Daar blijkt dat hij geen realtime ervaring  heeft maar zijn uren met een computerspel heeft gemaakt, Toch komt het vliegtuig veilig op de grond en als de kroongetuige wil vertrekken wordt hij aangevallen door een overgebleven slang. Maar gelukkig draagt hij nog zijn kogelwerende vest en blijft in leven. Het belachelijke verhaal wordt door de volharding van regisseur Ellis volkomen reëel en de slangen zijn enger dan de grootste monsters. Voor Samuel Jackson is er als pleister ook nog love interest de bovenmatig knappe Julianna Margulies. Onvoorstelbaar hoe men voor dit verhaal een budget van $ 33 miljoen bij elkaar kon praten. Achteraf was het een terechte investering want boxoffice WW $ 62 miljoen is toch een mooie verdubbeling van de inzet.

Godzilla-CTIT-94

Godzilla – Roland Emmerich – 1998

Roland Emmerich maakt een stevige film voor een stevig monster. Het is allemaal heel voorspelbaar dus we kunnen fijn van de uitvoering genieten. Een door de atoomproeven gemuteerde hagedis is op weg van de Stille Oceaan naar Manhattan. Onderweg valt hij een paar vaartuigen aan en in New York loopt hij vernietigend tussen de wolkenkrabbers. Matthew Broderick wordt er als wormenexpert bijgehaald en hij ontdekt dat Godzilla zwanger is en zijn nest in Manhattan zal maken. Leger en luchtmacht schieten er op los maar richten met hun missers alleen maar omgevingsschade aan. Tot een onderzeëer met een torpedo een voltreffer scoort en Godzilla omlegt. Broderick vindt met de Franse geheimagent Jean Reno het nest in Madison Square Garden. De 200 eieren komen uit en de situatie wordt net zo hopeloos als in Jurassic Park. Vanuit de plaatselijke TV zender vragen ze ten einde raad om het stadion te bombarderen. Het lukt en alle jonkies komen om. Maar Godzilla staat op uit de dood en wordt na een hekse achtervolging in de kabels van de Brooklyn Bridge gelokt waar hij door F16’s wordt beschoten. Het geeft de film een imposant en tragisch King Kong achtig einde. De film sluit af met één overgebleven ei waar toch weer een jonkie uit kruipt. Journaliste en vroeger liefje Maria Pittilo is de love interest en krijgt haar, dit keer redelijk acterende, Matthew Broderick terug. Voor Amerikanen moet het extra indrukwekkend zijn om landmarks vernield te zien worden. Voor ons valt dat mee en blijft er voldoende plek over voor medelijden met het monster.
Budget $ 130 miljoen, Boxoffice WW $ 380 miljoen.

In this film image released by Paramount Pictures, a scene is shown from 3-D version of James Cameron’s romantic epic "Titanic." (AP Photo/Paramount Pictures)

Titanic – James Cameron – 1997

De ondergang van de Titanic is eigenlijk meer een ongeluk dan een ramp. Daarbij is een film waarvan het einde al bekend is altijd moeilijk interessant te maken. Dat probleem heeft James Cameron willen oplossen door schatduikers en de grootste diamant ter wereld. Maar het is niet voldoende en het weerzien valt na 18 jaar erg tegen. Zeker ook omdat we ondertussen nog grotere special effects gewend zijn. Wat overblijft is de lovestory van Kate Winslet en Leonardo DiCaprio. Ze zijn nog lekker jong en naturel maar hebben later betere scenario’s gehad. Moet ik het verhaaltje echt nog vertellen? DiCaprio wint in een weddenschap een kaartje derde klas op de Titanic. Hij ontmoet daar 1e klas posh Kate Winslet die met haar jaloerse verloofde Billy Zane is. Ze vinden elkaar en Winslet geniet bij de spontane DiCaprio van haar vrijheid. Ze stemt zelfs in met een naaktportret. Verloofde Zane is jaloers en plant een sieraad in de zak van DiCaprio. Deze wordt gearresteerd en vastgeklonken met een ketting. Hij kan zijn cel niet uit op het moment dat het schip langzaam volloopt met water. Gelukkig duurt dat bij zo’n groot schip zo tergend lang dat Winslet hem nog net op tijd kan redden. Zij vindt als vrouw een laatste plekje op een reddingsboot en DiCaprio bevriest in de koude oceaan. Het leukste van de film is de wetenschap dat dit ooit de duurste($ 200 miljoen) film was die het meest ($2200 miljoen) heeft opbracht.

GODZILLA

Godzilla – Gareth Edwards – 2014

Godzilla blijkt een veilige investering. 16 jaar na Roland Emmerich krijgt de volgende generatie zijn eigen monster. Gareth Edwards heeft zijn verhaal beter onderbouwd. In de prehistorie waren er monsters die zich voedden met kernstraling. Ze trokken zich terug in de aarde waar ze sluimerden. In 1999 wordt op de Filipijnen een onderaardse grot ontdekt waarin hun nest is. Het monster groeit en voedt zich met de straling van een Japanse kernreactor. De overheid houdt het geheim. Als ze hem doden komt er een jong uit dat op weg gaat richting Hawaï. Bij de kust van Amerika wordt Godzilla vergezeld door 2 MUTO’s (Massive Unidentified Terrestrial Organisme – 129 meter hoge metalen spinachtige vleermuizen).  Het leger lokt ze naar een kernbom met tijdklok  die 20 km voor de kust bij Los Angeles ligt. Het loopt anders en een MUTO pakt de kernbom op en neemt hem mee naar centrum van LA. Daar vindt een marinier hem terug als voeding van een eier broedplaats. Ontmantelen kan niet meer en men brengt hem op een boot naar de zee waar hij afgaat. Godzilla rekent ondertussen af met de MUTO’s en verdwijnt weer in de stille oceaan en laat een vernietigd LA achter.
Alle clichés komen langs en refereren aan vorige rampenfilms. Zoveel mogelijk US landmarks moeten stuk. Wapens helpen niet want de monsters veroorzaken stroomuitval. Gareth Evans kan de elementen niet aaneensmeden tot een meeslepend verhaal en zelfs Godzilla kan geen tragisch gevoel oproepen. De mooie beelden worden verstoord door de vele toevalligheden. De muziek maakt de ramp compleet. Elisabeth Olson mag in 2014 nog steeds niets meer dan huilen en jammeren om haar man Aaron Taylor Johnson. Jammer van het vele geld en een duidelijk voorbeeld dat een groot budget ook tegen de regisseur kan werken. Budget $ 150 miljoen, Boxoffice WW $ 500 miljoen.

poseidon-adventure

The Poseidon Adventure – Ronald Neame – 1972

In de tijd voor de cruiseschepen waren er de luxery liners. Schepen die nog voor vervoer en niet voor vertier waren gemaakt. De vaarprestaties waren belangrijker dan de luxe van de passagiers. De eigenaar van de Poseidon wil volle kracht vooruit en overruled met zijn bevel de kapitein die eerst ballast wil innemen. Tegelijkertijd ontstaat er door een onderzeese aardbeving een vloedgolf die het schip doet kapseisen en ondersteboven keert. De passagiers kunnen dus alleen nog maar in de romp voor het stijgende water uit naar bovenklimmen. Want 8 dekken hoger bevindt zich de machinekamer waar ze naar buiten kunnen. Een klein groepje van gevarieerde samenstelling doet dat onder leiding van de charismatische afvallige geestelijke Gene Hackman. De bangige Ernest Borgnine probeert zijn leiding te ondergraven. Stella Stevens en Pamela Sue Martin zijn ingehuurd voor hun hot pants charmes en good old Shelly Winters blijkt de onderwater zwemkampioen die haar adem 2:30 minuut in kan houden. Slecht 6 mensen overleven de ramp. Regisseur Ronald Neame had te weinig budget om echt uit te pakken tot rampenfilmniveau. Hoe moest zich beperken tot studio opnamen van donkere gangen en technische ruimten waarin het water steeds hoger dreigt te stijgen. Het is kenmerkend voor een rampenfilm dat de enige Oscar voor de muziek (John Williams) en niet voor de special effects is. Leslie Nielsen is door zijn later gemaakte Naked Gun (1988) films volkomen ongeloofwaardig als een serieuze kapitein. Alleen de marketing was perfect en er is grof geld verdiend. Budget $5 miljoen, Box office $100 miljoen. 

cloverfield_monster_toy_high_resolution_image

Cloverfield – Matt Reeves – 2008

Een groepje jongeren viert feest in het appartement in Manhattan van een van de ouders. Een van hen krijgt de taak om met een videocamera het gebeuren te documenteren en de film die we zien is zijn registratie van de gebeurtenissen. De feestvierders voelen een trilling en denken aan een aardbeving. Als ze buiten komen blijkt er meer aan de hand. Er volgt een explosie en het leger begint met een evacuatie. In file begeeft de menige zich naar de bruggen en probeert te ontkomen. Maar als een brug instort moet men weer opkeren. Via de metro banen ze zich een weg terug naar het appartement van het feest om een achterblijver te redden. Veel paniek en militairen die ook niet weten er aan de hand is en slechts hun opdracht uitvoeren. Steeds meer leden van het vriendengroepje vallen af en de laatste drie lukt het met een helicopter de stad te verlaten. Pas als ze opstijgen zien ze het monster dat de ravage aanricht. Hij valt de helicopter aan en ze storten neer. De cameraman sterft ook en de laatste twee vluchten over een brug naar het vaste land. Na de ramp wordt de camera gevonden en als film Cloverfield getoond.
Matt Reeves heeft het zich ogenschijnlijk gemakkelijk gemaakt. Door zogenaamd met één camera filmen kan hij de paniek en de onoverzichtelijkheid van de ramp goed invoelbaar maken. Het lijkt daarmee in eerste instantie op een budgetfilm maar dan wel een met een budget van $ 30 miljoen. Zoals bijna alle rampenfilms heeft hij met een boxoffice WW $170 miljoen zijn geld goed opgebracht.

core-movie-wallpaper

The Core – Jon Amiel – 2003

Als op één dag 39 mensen met pacemaker sterven en de duiven dood uit de lucht vallen moet er iets goed mis zijn. De vloeibare aardkern is gestopt met draaien en daardoor valt het aardmagnetisme weg. Het leven aan de oppervlakte wordt niet langer beschermd tegen kosmische straling en een catastrofe dreigt. Geofysicus Aaron Eckhart en militair pilote Hilary Swank maken deel uit van het dreamteam wetenschappers dat in een laserboor naar de kern van de aarde gaat om daar met een kernexplosie het draaien weer op te starten. Onderweg ontdekken ze dat de oorzaak van de ramp een geheim militair aardbevingswapen is. Rome en San Francisco worden verwoest voor ze de kern bereiken. Daar aangekomen blijkt de kernvloeistof te dun voor een enkelvoudige explosie en met 4 bommen in serie lukt het alsnog om een zichzelf versterkende golf op te wekken. Op de terugweg maakt het schip gebruik van energie van de aardwarmte. In de oceaan aangekomen is dat echter niet mogelijk en vallen ze als reddeloos verloren op de bodem neer. Tot ze door de walvissen worden gespot en daarmee onder de aandacht van de mensen komen.  Alleen de 2 filmsterren Aaron Eckman en Hilary Swank overleven de reis. Regisseur Jon Amiel filmt met veel urgentie en vaart. Hij heeft weinig tijd te verliezen en overlaadt de kijker met een overdosis aan wetenschap en visueel spektakel. Hij weet de wetenschappelijke onzin heel reëel te maken.
Budget $ 60 miljoen, boxoffice WW $ 74 miljoen

volcano

Volcano – Milt Jackson – 1997

Onder het MacArthurpark in Los Angeles zit een gat in de aardkorst. Er ontstaat een vulkaan en de lava stroomt naar de oppervlakte. Tommy Lee Jones is hoofd rampenbestrijding en net met vakantie. Gelukkig kan hij het toch niet laten om dagelijks contact te houden met collega Don Cheadle. Zijn dochter Gaby Hoffmann pubert er lekker op los en denkt dat hij zijn werk belangrijker vindt dan haar. Dat is natuurlijk ook zo want hij alleen kan de ramp afwenden die de stad bedreigt. Gelukkig wordt hij bijgestaan door de oogverblindend knappe geofysicus Anne Heche. Ze probeert zijn optimisme te temperen met de woorden: Lava is very determined stuff. Dat blijkt al snel als er een grote lavastroom ontstaat die alleen door de straatgevels wordt gekanaliseerd. Tommy Lee laat de straat afzetten met alle reddingsvoertuigen van de stad en een vloot blushelikopers sproeit water en laat de lava afkoelen. Maar als de lavastroom vervolgens ondergronds door de metrotunnel naar het ziekenhuis stroomt komt de dochter in gevaar. Zij is door de ramp verandert van een bange tienerdochter naar een zelfstandige eerste hulpkracht. Opnieuw bedenkt Tommy Lee een plan en ze hebben nog 20 minuten de tijd om de metrobuis open te dynamiteren tot een geul en met een neergehaald flatgebouw als kering wordt de lavastroom richting oceaan gestuurd. Los Angeles is gered en het lijkt erop dat Tommy Lee en Anne Heche elkaar in de aftermath gaan vinden. Milt Jackson heeft er een spektakelfilm van gemaakt met een overvloed aan heldendaden. Maar dankzij het charisma van Tommy Lee en Anne Heche blijft het acceptabel. Voor rampenfilm begrippen is de winst klein met een budget van $ 90 miljoen en boxoffice WW van $ 122 miljoen.

 

 

 

Advertenties

From → film

Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: