Skip to content

Willem Jan Neutelings & Michiel Riedijk

06/12/2016

deventer-0

Een gebouw is de kortste weg naar de tijdgeest. Je staat ervoor en ontvangt in één blik een kaleidoscoop aan indrukken. Het is net als cinema of opera een gesamtkunstwerk waarin verschillende disciplines samenkomen. Het gebouw is blijvend en de kunstenaar moet dus zorgvuldig nadenken met welk produkt hij de samenleving opscheept. De middelmatigheid is in principe groot maar zij geeft wel voeding aan de uitschieters die daardoor opvallen. Het blijft moeilijk om de schoonheid van zo’n gebouw te duiden maar je begrijpt dat er een bijzondere prestatie is volbracht. Mijn begrippenkader is onvoldoende en de termen uit het vakgebied zijn onbruikbaar. Na een leven in de architectuur heb ik een overdosis aan architectenjargon opgedaan. Eigenlijk wil ik nu alleen nog maar constateren of een gebouw mooi of lelijk is en het daar verder bij laten. Het subjectieve begrip mooi of lelijk wordt in het vakgebied helemaal niet gebruikt. Architectuur is veel meer dan de andere disciplines een gebonden kunstvorm. Het is gebonden aan de techniek, aan het programma van de gebruiker, aan een budget, aan de omgeving,  aan sociale invloeden en aan idealistische principes. Wat de kijker ziet is slechts de uitkomst van het ontwerpproces waarin de keuzes de genialiteit uitmaken. Als buitenstaander blijf je door het ontbreken van die voorkennis als een leek die alleen zijn bewondering of afkeer kan tonen.

Onlangs bezocht ik Deventer en werd door mijn zoon gebeld terwijl ik aan het eind van de dag lekker in de bibliotheek zat te lezen. Hij vroeg me of ik daar het nieuwe stadhuis van Neutelings Riedijk al had gezien. Het is momenteel een trending topic in de Nederlandse architectenwereld. Ik was vlakbij dus nam me voor om daar verder te lezen. Na een bescheiden portaalgevel kwam ik in een oase van orde en schoonheid. Hier was het onmogelijke gepresteerd door een moderne wereld te koppelen aan het kader van een bekende esthetiek. De gevels zijn samen met beeldend kunstenaar Loes ten Anscher tot stand gebracht. Zij heeft 2300 Deventenaren uitgenodigd om hun vinger- of teenafdruk te schenken aan haar project Deventer Raamwerk. Ze werden uitvergroot, in aluminium gegoten en geplaatst in het eikenhouten gevelraamwerk. Ik ben niet meer aan mijn boek toe gekomen want ik kwam ogen te kort.

neutelings-riedijk

Architecten zijn vaak praktische en onopvallende mensen. Links op de foto staat Willem Jan Neutelings (1959, Bergen op Zoom). Hij startte een jaar na de TU Delft in 1987 zijn eigen architectenbureau. Vijf jaar later ontstond door samenwerking met de eveneens in Delft afgestudeerde Michiel Riedijk (1964, Geldrop) het huidige bureau Neutelings Riedijk Architecten (Rotterdam). Beiden zijn naast hun architectenschap actief als professor/gastdocent op verschillende universiteiten/academies en internationaal actief in het lezingen circuit. Vanaf 2010 is er een derde onbenoemde partner Carl Meeusen bijgekomen. Hij was daarvoor al 4 jaar de managing director die de voorwaarden schept voor de creatievelingen. De staf die op de site wordt genoemd bestaat uit slechts 14 medewerkers. Het zullen wel de projectarchitecten zijn. Aan de lijst met nog te realiseren projecten hoop ik voor hen dat zij over een uitgebreide uitvoerende laag beschikken. Als ieder staflid 6 tekenaars aanstuurt kom je uit op een bureau omvang van 100 personen. Pas in de laatste 10 jaar onderscheidt het bureau zich door kwaliteitsarchitectuur. Ze worden er bijgehaald om met hun iconische vormgeving een verwaarloosd stedelijk gebied te stimuleren. Ze realiseren dat door een unieke gevel te combineren met een functioneel interieur waarin door een bijzondere routing een unieke leefwereld ontstaat. 

Nu moet ik stoppen omdat de architectenprietpraat de kop opsteekt. Laten we het maar bij plaatjes van het in- en exterieur van hun 5 bekendste gebouwen in Nederland houden.

Nederlands Instituut Beeld en Geluid, Hilversum, Neutelings Riedijk archtiecten

hilversum-2-beeld-en-geluid-atrium-featured-nieuw

Instituut voor Beeld en Geluid Hilversum  (2006)    30.000 m2

De gevel is ontworpen met Jaap Drupsteen en kan functioneren als een totaal televisie scherm. Van de 10 verdiepingen is de helft ondergronds geplaatst.

antwerpen-1-mas_museum_aan_de_stroom_16_c_sarah_blee_neutelings_riedijk_architecten_0-1600x918

antwerpen-2-museum-aan-de-stroom-by-neutelings-riedijk-architects16-1600x985

Museum aan de Stroom Antwerpen (2010) 20.000 m2

In een verloren havenbuurt verrijst, omgeven door water, een icoon die de hele buurt opfleurt. De gevel is voorzien van handjes die verwijzen naar de de naam Antwerpen (=handwerpen). Een openbare rondgaande route slingert rond het gebouw naar het dakterras panorama. Onderweg komt men langs de 4 musea: Volkenkunde, Nationaal Scheepvaartmuseum, de Stad Antwerpen en een ruimte voor de tijdelijke exposities.

arnhem-1-16395896787_8ef74a9f04_b-1024x768

arnhem-2-3411-2163-l-uv-ds-17-ingang_bibliotheek-1559x1040

Cultuurhuis Rozet te Arnhem (2013) 12.000 m2 – BNA prijs 2014 voor beste gebouw van het jaar.

Op een onmogelijk smal kavel heeft men plek gevonden voor een bibliotheek, het kunstbedrijf, de kunstuitleen, de Volksuniversiteit en het Historisch Museum Arnhem. De naam van het gebouw is afkomstig van het rozet motief in de gevel.

Eemhuis, Amersfoort, Neutelings Riedijk architecten

Eemhuis, Amersfoort, Neutelings Riedijk architecten

Eemhuis in Amersfoort 2013  16.000 m2

Als uitbreiding van het historische centrum is langs de Eem een modern centrumgebied ontwikkeld. Het meest prominent is daarin het Eemhuis dat onderdak biedt aan Bibliotheek Eemland,  het Archief Eemland, School voor Kunstonderwijs en Kunsthal KadE.

deventer-1-gevel_grote_kerkhof_stadhuis_deventer_foto_jacqueline_knudsen_new_134639-e1460965719768-2500x2143

deventer-2-metalocus-deventercityhall-06-1180x787

Stadhuis Deventer 2016  24.000 m2

Zonder het oude centrum van Deventer te ontwrichten heeft men plek gevonden voor een nieuw stadhuis. De bescheiden entreegevel doet niet vermoeden welke oase van rust en ruimte men betreedt. De vingerprintelementen in de gevel zijn een unieke vondst om via het gebouw de stad Deventer met zijn inwoners te verbinden.

 

Advertenties

From → kunst

2 reacties
  1. Fijn architectuurnummer, Erik. Ik stuur het door aan een vriend.

  2. Joost Bruins permalink

    Leuk Erik, een wereld waar ik niets van weet. Het stadhuis ziet er prachtig uit. Iets om eens heen te gaan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: